Nem látni az alagút végét Berlinben

Csaknem térdre kényszerítette a német vasutakat az a hatalmas érdeklődés, amit a kilenceurós bérlet bevezetése eredményezett. Felboruló menetrendek, káosz a peronokon, zsúfoltság a vagonokban: a Deutsche Bahn nem készült fel a rohamra.

2022. 07. 19. 6:05
Train travelers at the main train station in Munich.
Train travelers at the main train station in Munich. Fotó: FRANK HOERMANN / SVEN SIMON
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az utasforgalom átterelése a közutakról a kötöttpályára, az orosz import olajtól való függés oldása és a szén-dioxid kibocsátásának mérséklése – ezek a célok lebegtek a német kormánykoalíció szeme előtt, amikor elhatározták a kilenceurós közlekedési bérlet bevezetését júniusra és júliusra. A koncepció nagyvonalú volt, ugyanis 

a magyar mértékkel mérve is olcsó mobilitási eszköz egyaránt használható volt városon belül és városon kívül is,

csak az ICE távolsági vonatokra kellett jegyet váltani ebben az időszakban. A regionális járatokat ráadásul kombinálhatták is az utasok, így végül városközi távokon is működött az ajándék bérlet, például sokan utaztak a fővárosból az északi-tengeri üdülőövezetbe. 

A kísérlet sikeres volt abban az értelemben, hogy sokan szálltak vonatra olyanok, akik korábban nem tették ezt. Ugyanakkor az üzemeltető Deutsche Bahnt (DB) sok esetben megoldhatatlan feladat elé állította a hatalmas érdeklődés. 

Egy Rostockból Hamburgba tartó vonaton láttam, hogy az ajtók kinyitásakor az emberek szó szerint kiestek a vonatból

– idézte Martin Burkertet, a vasúti és közlekedési szakszervezet (EVG) elnökhelyettesét a Handelsblatt című lap. A vezető soha nem tapasztalt még olyan körülményeket, mint ezen a nyáron. A mozdonyvezetők szakszervezetének, a GDL-nek az elnöke, Claus Weselsky szintén példátlan káoszról beszélt. Szerinte az állami vállalat az évekig tartó, koncepció nélküli takarékoskodás következtében került ilyen katasztrofális állapotba.

Mindkét munkavállalói képviselet a kilenceurós bérletre mutogat. – Az olcsó utazást kereső tömeg nyomása feltárta az egész vasúti üzem súlyos elhasználódását. 

A felvonók meghibásodtak, a vonatokon már nem működnek a vécék, egyszerűen minden szolgáltatást túlságosan nagy igénybevételnek tettek ki

 – mondta Burkert. A DB alkalmazottai sem bírták a terhelést, megszaporodott a betegszabadságok száma. 

A szövetségi vasút adatai szerint júniusban a távolsági vonatoknak csak 58 százaléka közlekedett pontosan, míg a regionális vonatok esetében ez az arány 88,5 százalék volt. Az állami tulajdonú vállalat két fő kihívással küzd: egyrészt a vasúti pályahálózat az évek óta elmaradt beruházások miatt lepusztult állapotban van. A meghibásodott jelzőberendezések vagy váltók újra és újra lelassítják a vonatforgalmat. Ugyanakkor több helyen folyik építkezés, mint valaha. Ezek miatt kerülni kell, ami további késéseket okoz. Másrészt az olcsó bérlet miatti roham miatt kiderült, nincs elég korszerű jármű a vonalakon. A DB az összes rendelkezésre álló kocsit és mozdonyt forgalomba állította. Ennek következményei vannak: bár több alkalmazottat irányítottak át ezekre a területekre, mégis 

alig tudtak lépést tartani a vonatok karbantartásával és ellátásával. Hiányoznak a tartalék vonatok is, ha műszaki hiba miatt egy-egy vonat kiesne a forgalomból.

Bár a problémák nyilvánosságra kerültek, nincs gyors megoldás. A vasúttársaság és a szövetségi kormány csak 2024-ben tervezte, hogy új koncepciót alkot a gyengélkedő hálózat megerősítésére. A pályafenntartás ütemezése is lassítja a járatokat. Ahelyett, hogy folyamatosan dolgoznának a hálózaton, a hosszú távra tervezett összes építési intézkedést egy időben, egyetlen vonalra összpontosítják, amely aztán így általános felújításon esik át. Ez azonban azt jelenti, hogy az érintett vonalakat több hónapra le kell zárni és gondoskodni kell a kerülő útvonalról. A vasúttársaság és a tulajdonos, a szövetségi kormány azonban nem lát más lehetőséget arra, hogy a német vasúthálózatot végre tartósan alkalmassá tegyék a jövőre. Volker Wissing (FDP) szövetségi közlekedési miniszter ugyanakkor derűlátóan nyilatkozott. A politikus, miközben a hálózat felújítását és korszerűsítését elsődleges prioritássá nyilvánította, kijelentette: arra számít, hogy a jövőben ismét órát lehet igazítani a német a vasúthoz.

Borítókép: Káoszt okozott az utazási kedvezmény bevezetése (Fotó: Europress/AFP)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.