Egy Rostockból Hamburgba tartó vonaton láttam, hogy az ajtók kinyitásakor az emberek szó szerint kiestek a vonatból
– idézte Martin Burkertet, a vasúti és közlekedési szakszervezet (EVG) elnökhelyettesét a Handelsblatt című lap. A vezető soha nem tapasztalt még olyan körülményeket, mint ezen a nyáron. A mozdonyvezetők szakszervezetének, a GDL-nek az elnöke, Claus Weselsky szintén példátlan káoszról beszélt. Szerinte az állami vállalat az évekig tartó, koncepció nélküli takarékoskodás következtében került ilyen katasztrofális állapotba.
Mindkét munkavállalói képviselet a kilenceurós bérletre mutogat. – Az olcsó utazást kereső tömeg nyomása feltárta az egész vasúti üzem súlyos elhasználódását.
A felvonók meghibásodtak, a vonatokon már nem működnek a vécék, egyszerűen minden szolgáltatást túlságosan nagy igénybevételnek tettek ki
– mondta Burkert. A DB alkalmazottai sem bírták a terhelést, megszaporodott a betegszabadságok száma.
A szövetségi vasút adatai szerint júniusban a távolsági vonatoknak csak 58 százaléka közlekedett pontosan, míg a regionális vonatok esetében ez az arány 88,5 százalék volt. Az állami tulajdonú vállalat két fő kihívással küzd: egyrészt a vasúti pályahálózat az évek óta elmaradt beruházások miatt lepusztult állapotban van. A meghibásodott jelzőberendezések vagy váltók újra és újra lelassítják a vonatforgalmat. Ugyanakkor több helyen folyik építkezés, mint valaha. Ezek miatt kerülni kell, ami további késéseket okoz. Másrészt az olcsó bérlet miatti roham miatt kiderült, nincs elég korszerű jármű a vonalakon. A DB az összes rendelkezésre álló kocsit és mozdonyt forgalomba állította. Ennek következményei vannak: bár több alkalmazottat irányítottak át ezekre a területekre, mégis
alig tudtak lépést tartani a vonatok karbantartásával és ellátásával. Hiányoznak a tartalék vonatok is, ha műszaki hiba miatt egy-egy vonat kiesne a forgalomból.
Bár a problémák nyilvánosságra kerültek, nincs gyors megoldás. A vasúttársaság és a szövetségi kormány csak 2024-ben tervezte, hogy új koncepciót alkot a gyengélkedő hálózat megerősítésére. A pályafenntartás ütemezése is lassítja a járatokat. Ahelyett, hogy folyamatosan dolgoznának a hálózaton, a hosszú távra tervezett összes építési intézkedést egy időben, egyetlen vonalra összpontosítják, amely aztán így általános felújításon esik át. Ez azonban azt jelenti, hogy az érintett vonalakat több hónapra le kell zárni és gondoskodni kell a kerülő útvonalról. A vasúttársaság és a tulajdonos, a szövetségi kormány azonban nem lát más lehetőséget arra, hogy a német vasúthálózatot végre tartósan alkalmassá tegyék a jövőre. Volker Wissing (FDP) szövetségi közlekedési miniszter ugyanakkor derűlátóan nyilatkozott. A politikus, miközben a hálózat felújítását és korszerűsítését elsődleges prioritássá nyilvánította, kijelentette: arra számít, hogy a jövőben ismét órát lehet igazítani a német a vasúthoz.
Borítókép: Káoszt okozott az utazási kedvezmény bevezetése (Fotó: Europress/AFP)