Még idén szeptemberben megkezdi működését Biatorbágyon a NIO Power Europe Plant – jelentette be a közelmúltban Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter és Hui Zhang, a NIO Európa alelnöke. A gyár a cég első üzeme Kínán kívül, amely tízezer négyzetméteren végzi akkumulátorcsere-állomások gyártását – tette közzé honlapján a NIO. A tavalyi norvégiai piacra lépést követően az idei év második felében Németországban, Hollandiában, Svédországban és Dániában terjeszkedik a kínai gyártó. A biatorbágyi üzemben készülnek majd azok a Power Swap, azaz automatizált akkucsomagcserélő állomások, amelyek az említett országokban biztosítják a helyi akkumulátorcsere- és töltési szolgáltatásokat.
A NIO az elektromos autókat gyártó cégek közül az egyetlen, amely a teljes akkucsomag cseréjével percek alatt képes megoldani a lemerült áramtárolók problémáját
Az elektromos autók használhatóságának a legfőbb korlátja, hogy ha lemerül az akku, akkor hosszú órákra van szükség a feltöltéshez. A NIO egyik legfőbb érve a járműveik megvásárlása mellett az automatizált, emberi kéz érintése nélkül működő cserélő állomás. A különféle videómegosztókon számos olyan felvételt találni, amit a NIO-tulajdonosok készítettek erről a nem egészen öt perces folyamatról.
Az állomás egy autómosó berendezéshez hasonlít: a sofőr beáll a kijelölt helyre, majd kiszáll. A gépek felemelik két-három arasz magasra a gépkocsit, majd begördül alá egy téglatest alakú szerelőplatform.
Ebből emelkednek ki a munkát végző karok, amelyek a jármű aljáról leszerelik az akku csomagot, és helyére felszerelik a feltöltött cseredarabot. Az egész nem tart tovább, mint egy tankolás a benzinkúton.
A NIO üzleti alapon kínálja a cserélhető akkukat, és Kínában a saját erejéből már 917 berendezést üzembe helyezett. A gépkocsik vevői választhatnak, hogy konnektorból tölthető, vagy cserélhető akkuval kérik az autójukat. Utóbbi esetben olcsóbban adja a cég a járművet, de a tulajdonosnak havi bérleti díjat kell fizetni az energiatárolóért, ami magában foglalja a csereállomások igénybevételét is. Európában 2025-re ezer automata akkucserélőt kívánnak megépíteni.
Az üzleti modell sikere nyilván azon múlik, hogy milyen sűrűséggel telepítették az állomásokat. Amíg valaki egy nagyvárosban és közvetlen környékén használja az autóját elég, ha néhány ilyen található. Más a helyzet, ha hosszabb útra indulna, akkor pontosan meg kell terveznie, hol talál cserepontot. A NIO Power Swap exkluzivitást kínál, hiszen csak az adott gyártmány autói vehetik igénybe a szolgáltatást. Másfelől azonban ki is zárja a vásárlóit a szabadon hozzáférhető töltők használatából.
Az üzleti modell emlékeztet a Tesla töltőhálózatára, amely hasonlóképpen csak a márka használóit szolgálja ki. Maguk a járművek is a Tesla receptje alapján készültek: elektromos hajtás, a szükségesnél nagyobb menetteljesítmények, rendkívül fejlett fedélzeti számítógépes képességek, folyamatos online kapcsolat a járművek és a gyártó között. A NIO azonban számos területen továbblépett az amerikai mintánál, kifinomultabb megoldásokra törekszik, és ebben az európai presztízsmárkákat követi.
Borítókép: Az elektromos autók legfőbb korlátja, hogy ha lemerül az akku, akkor hosszú órákra van szükség a feltöltéshez (Fotó: Autó-Motor)