időjárás 3°C Adél 2023. január 29.
logo

Nincs elég repülője a Ryanairnek

Jámbor Gyula
2022.09.13. 06:05 2022.09.13. 14:29
Nincs elég repülője a Ryanairnek

Nem jut elég repülőgéphez a Ryanair, ezért kénytelen szűkíteni bázisai számát. A különadók miatt zajló szócsaták, amit a cég többek közt a magyar kormánnyal is folytat, a valódi okok elfedését szolgálják.

Nagy bejelentésre készül Michael O’Leary, a Ryanair vezérigazgatója. Laptársunk, a VG.hu emlékeztetett, hogy hasonló lépést tett a napokban Brüsszelben és Athénban, és mindkét esetben a helyi bázis felszámolását közölte. O’Leary a repülőjegyeket terhelő extra adók miatt hónapok óta heves szócsatába bocsátkozott több ország döntéshozójával, és rendszeresen idiótának minősítette az érintett kormányokat, kormánytagokat Magyarországtól Nagy-Britanniáig. 

O'Leary, Michael
Hol bevonul, hol kivonul: Michael O’Leary Budapesten. Fotó: MTI/Mohai Balázs

Tény, hogy a magyar hatóságok  július 1-jétől utasonként 10–25 euró közötti adót vezettek be a repülőjegyekre, emellett a cég háromszázmillió forintos fogyasztóvédelmi bírságot is kapott, mert tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott. Nem valószínű azonban, hogy ezek a többletterhek valóban aggasztanák a diszkontfuvarozót, miközben augusztusban már a negyedik egymást követő hónapban szállított rekordszámú utast. 

A Ryanair 16,9 millió jegyvásárlót repített el, ami 52 százalékos bővülés az egy évvel korábbi adatokhoz képest, és kétmillióval több, mint a pandémiát megelőző, 2019 augusztusi csúcs.

Sokkal inkább okoz fejfájást az ír fapadosnak, hogy nem jut hozzá az új Boeing 737 Max repülőgépekhez a megbeszélt ütemben. Michael O’Leary immár kételkedik abban, hogy a Boeing képes lesz helytállni a szerződésben vállalt kötelezettségeinek – olvasható az Aero.de szakportálon. Márpedig a vezérigazgató szerint ezen áll vagy bukik Európa legnagyobb fapados légitársaságának jövő évi növekedése és eredménye. – A Boeing nem igazán kötelezte el magát ebben a kérdésben – mondta O’Leary Brüsszelben, és elégedetlenségének adott hangot az Amerikából érkező homályos kommunikáció miatt. Az igazgató jelezte, hamarosan a helyszínen tart válságtanácskozást, és saját szemével kíván meggyőződni a valós helyzetről. A Ryanair 135 darab Boeing 737 Max 8200-ast rendelt, méghozzá egy speciális, a fapados légitársaságoknak készült változatot, amelynek 197 ülése van. 

A 2023-as nyári menetrend kezdetére a Ryanair terve, hogy 124 darab 737 Max 8200-as repülőgép legyen a rendszerében, ám most nem kevesebb, mint 51 gép hiányzik ehhez a célhoz.

A Boeing jelenleg a hajtóművek hiányával küzd, és emiatt kénytelen a megrendelőknek későbbi időpontokban átadni a járműveket. Akkora a hiány, hogy a Boeing a közelmúltban leszerelte a hajtóműveket az udvarán parkoló 737 Maxekből, hogy azokat új repülőgépeken használhassa fel. Mindebből az látszik, hogy a gyártó bajban van, és a hiányzó légi járművek jelentik az igazi problémát a Ryanair számára, nem pedig az az adó, amelyet számos európai államban kivetettek a repülőjegyekre.

Az ír légitársaság egyes vélemények szerint magának köszönheti a helyzetét, 

ugyanis kezdettől fogva a Boeing gépeire alapozta a flottáját. Akkor sem változtattak ezen, amikor 2018 októberében az indonéz Lion Air, 2019 márciusában az etióp Ethiopian Airlines Boeing 737 Max 8 típusú repülőgépe zuhant le röviddel a felszállás után. Emiatt a világ számos repülési hatósága átmenetileg repülési tilalmat rendelt el a típusra, amely 2020 novemberében kapott újra repülési engedélyt az Egyesült Államokban, a gyártást azonban azóta sem sikerült felpörgetni. A Ryanair mindezek ellenére mindvégig kitartott a gyártó és a típus mellett, most azonban már működési problémákat okoz számára a légi járművek hiánya.

Borítókép: A diszkonttársaság gépe a ferihegyi betonon (Fotó: VG/Móricz-Sabján Simon)

Hírlevél feliratkozás
Nem akar lemaradni a Magyar Nemzet cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi naponta elküldjük Önnek legjobb írásainkat.