Ukrán gabonára vár a világ

Kiemelt jelentősége van a vasúti áruszállítás fejlesztésének. Az Ukrajna felől érkező gabonára ugyanis nem csak a közel-keleti és az észak-afrikai régiók számítanak. A rendkívüli aszály miatt a hazai feldolgozóknak és takarmánygyártóknak is nagy szükségük van a kukoricára, amit a gyenge termés miatt nem tudnak kizárólag hazai forrásból beszerezni.

Magyar Nemzet
2022. 10. 06. 12:15
gabonát szállító vonat
Forrás: 123rf
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Felértékelődött a vasúti szállítás a hazai gabonapiac számára – hívta fel a figyelmet Feldman Zsolt. Az Agrárminisztérium államtitkára a Hungrail Magyar Vasút konferenciáján elmondta, az Európába irányuló szárazföldi útvonalak fenntartása és bővítése minden eddiginél fontosabb lett. Ezt az idei aszály és az ukrán háború miatt beszűkült tengeri szállítási lehetőségek is indokolják. 

Az államtitkár emlékeztetett arra, hogy a háború kitörése miatt Ukrajnában húszmillió tonnányi tavalyi és 25 millió tonnát meghaladó idei kukoricatermés vár elszállításra. Ukrán beszámolók alapján ebből eddig hárommillió tonna gabonát adtak el a nyugati határokon keresztül, a tengeri folyosón pedig másfél millió tonna hagyta el az országot. Vagyis jelentős mennyiségű gabona vár még arra, hogy valamilyen módon kijusson Ukrajnából.

– Kiemelt jelentősége van annak, hogy a háború ellenére az Ukrajnában megtermelt gabona eljuthasson a világ többi részére. Észak-Afrika, Közel-Kelet élelmiszerellátásában kulcsszerepe van az itteni terményeknek – emelte ki Feldman Zsolt.

Az államtitkár szerint a jelenlegi hazai vasúti infrastruktúra hatékonyabb használata érdekében intenzív egyeztetések folytak az elmúlt hónapokban különböző hazai állami és piaci szereplők között. – A közös munka hazai és európai szinten jelenleg is zajlik, amelynek köszönhetően a magyar–ukrán határon beérkező áruforgalom mennyisége megtöbbszöröződött az elmúlt néhány hónapban – mutatott rá. 

Majd hozzátette: az utóbbi hónapokban átlagosan 120 ezer tonna gabona érkezett vasúton Ukrajna felől Magyarországra, szeptemberben ez a mennyiség elérte a 179 ezer tonnát. A hazai kapacitások növelése érdekében pedig döntés született arról is, hogy fejlesztik a záhonyi és eperjeskei térség vasúti infrastruktúráját.

Bár az ukrán gabonára a legnagyobb szükség az észak-afrikai régiókban van, azonban a hazai takarmányipar és állattenyésztés számára is fontos alapanyag. A hazai takarmány- és feldolgozóipar ugyanis pillanatnyilag főként ukrán kukoricából pótolja azt a hiányt, amelyet a történelmi mértékű aszály miatt hazai forrásból nem tudnak beszerezni. 

 

– Magyarország elemi érdeke, hogy az állattenyésztésünk és a feldolgozóipar számára szükséges terménymennyiség a mostani rendkívüli időszakban rendelkezésre álljon, ugyanakkor az átmeneti gabonapiaci nehézségek leküzdése után az érdekünk az, hogy az ukrán gabona- és olajosmagexport teljes mértékben tranzitáruként hagyja el az országot – hangsúlyozta az államtitkár. 

 

Feldman Zsolt szerint ugyanis hazánk rendkívül nehéz gabonapiaci helyzettel szembesült, hiszen míg kukoricából hagyományosan három-négymillió tonnát exportálunk a megnövekedett hazai felhasználási igények mellett is, most átmenetileg megfordult a helyzet. Ennek oka, hogy idén a történelmi mértékű aszály miatt jelen állás szerint nagyságrendileg hárommillió tonna körül várható a kukoricatermés, szemben a korábbi évek hat-hétmillió tonnás termésével.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: 123 rf)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.