Hatvanmilliárd forintos beruházással 400 új munkahelyet hoz létre Nyíregyházán a Boysen-csoport, elektromos autókhoz kapcsolódó alkatrészeket állítanak majd elő a BMW debreceni gyárának – jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.
A Külgazdasági és Külügyminisztérium közleménye szerint a német vállalat akkumulátortartó takarólemezeket gyárt majd. A tárcavezető a zöldmezős beruházás budapesti bejelentésén kiemelte: ez lesz a cég első olyan üzeme, amelyben kizárólag elektromos autókhoz szükséges alkatrészek készülnek. A legmodernebb technológiára épülő gyárat megújuló energiára alapozzák – tette hozzá. A mintegy hatvanmilliárd forint értékű projektet az állam 5,6 milliárd forinttal támogatja.
Szijjártó Péter emlékeztetett: az utóbbi években a világgazdaság kétszer is a feje tetejére állt, így minden bizonytalan, csak egyetlen folyamat zajlik rendíthetetlenül, az elektromos autók térnyerése. Rámutatott, hogy ez nem pusztán üzleti-gazdasági törvényszerűség, hanem politikai döntés eredménye is, amelyben az Európai Unió hatalmas szerepet játszott. A 2050-es klímasemlegességi célok elérésében az elektromosautó-ipari átállás kiemelt fontosságú, hiszen a közlekedés a környezetszennyezés egyik legfőbb forrása, és átalakítása nélkül nem csökkenthető hosszú távon és jelentősen az ágazat károsanyag-kibocsátása – fejtette ki Szijjártó Péter. Ezért tartja furcsának,
amikor önmagukat zöldnek nevező politikusok az elektromos autóiparral szemben érvelnek, és azt próbálják meg felhasználni valamifajta zavarkeltésre és balhézásra.
A miniszter fontosnak nevezte az elektromos autók gyártásához szükséges kapacitások létrehozását. Hangsúlyozta: ezekért a beruházásokért „őrületes” európai verseny indult meg, különösképpen most, amikor az ukrajnai háború és az „elhibázott” szankciók nyomán a világgazdaság leszálló ágban van.
Tehát aki beruházásokat tud magához vonzani, annak lehet esélye arra, hogy elkerülje a recessziót és a tömeges munkanélküliséget
– fogalmazott Szijjártó Péter. Kifejtette: hazánk is benevezett ebbe a versenybe, és ezen a téren a világ legjobbjai között van. Példaként hozta fel, hogy mindhárom prémium német autógyár Magyarországra helyezte elektromobilitási stratégiája egy jelentős szeletét, és részben ennek köszönhetően számos beszállító is idetelepült keletről.