Késésben a kolozsvári metró

Papíron már megvan a pénz a kolozsvári metró megépítésére, a jelek szerint azonban a felhasználásához még fel kell nőnie a kincses város önkormányzatának. Mindeközben az óra ketyeg az országos helyreállítási tervbe foglalt háromszázmillió euró ügyében.

Csinta Samu (Sepsiszentgyörgy)
2023. 01. 04. 6:44
Kolozsvár Fotó: Havran Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kor gyakorlatának megfelelően Facebook-bejegyzésben hozta nyilvánosságra 2022 utolsó előtti munkanapján Sorin Grindeanu román szállításügyi miniszter, hogy a szaktárca képviseletében aláírta a kolozsvári metróvonal megépítésére szóló 13,69 milliárd lej (2,77 milliárd euró) értékű finanszírozási szerződést. „Ez az elmúlt harminc év legnagyobb ilyen jellegű szerződése” – nyomatékosította a tárcavezető.

Az aktus első látásra azt üzeni, hogy elvileg most már semmi akadálya a kincses város és közvetlen vonzáskörzete közlekedésének és közszállításának hatalmas lendületet biztosító megaberuházásnak. 

Valójában azonban több kisebb-nagyobb döccenő nehezíti az előrehaladást, közöttük nem is egy nem megfelelő előkészítésről, sőt egyenesen amatőrizmusról árulkodó hiba. 

A 21,03 kilométer hosszú, 19 megállót feltételező – Szászfenest a kolozsvári Főtér, illetve a Mărăşti tér érintésével a város északkeleti kijáratát jelentő Szentgyörgyhegyi/Muncii út végével összekötő – metróvonal kivitelezési tenderének nyertesét is ki kellett volna hirdetni december végén, ám ezt a határidőt 2023. január 27-re módosították. A közbeszerzési eljárást márciusban írták ki. Az ajánlatok eredeti benyújtási határideje május 8. volt, a kiértékelésükkel pedig november 30-ig kellett volna végezni. Mindebből semmi sem lett, a határidőket ismételten meghosszabbították, adott pillanatban pedig fel kellett függeszteni a tendert, mivel az önkormányzat nem vette figyelembe, hogy a beruházás 2021-ben elfogadott költségvetését teljesen irreálissá tették a folyamatosan vágtató árak és költségek. Minderre az érdekelt cégek hívták fel a városházi illetékesek figyelmét. A közjáték mindenesetre héthetes jegelésre ítélte a folyamatot, ennyi időbe telt, míg a román kormány elfogadta a metró megépítése negyven százalékkal megnőtt költségvetésének finanszírozását.

 

Az eredeti ütemterv amúgy hat hónapot, nem pedig kettőt írt elő az ajánlatok kiértékelésére. A kolozsvári önkormányzat azért rövidítette le a harmadára ezt a periódust, hogy valamennyit ledolgozzon a lemaradásból, amit a beruházás már a közbeszerzési eljárás során felhalmozott. 

Az Economedia.ro gazdasági hírportál értesülése szerint a legutóbbi halasztás várható is volt, hiszen az október 28-áig benyújtott pályázatok kiértékelésére naptárilag sem állt rendelkezésre hatvan munkanap.

Bármilyen eredménnyel is záruljon azonban a tender, a kolozsvári metrót mindenképpen török cég fogja megépíteni. A beruházásra ugyanis két konzorcium pályázik, mindkettőt török vállalat vezeti, a Gülermak – csapatában a román Arcadával és a francia Alstommal –, illetve a két török vállalat szövetségét vezető Dogus. Mindkét pályázó rendelkezik metróépítési tapasztalattal, miután részt vettek az isztambuli földalatti közlekedési hálózat kiépítésében. 

A majdani nyertes mindenesetre igencsak feszes versenyfutásra kényszerül majd az idővel. 

Az első hét és fél kilométert, illetve a létrehozandó kilenc állomást ugyanis 2026 augusztusáig mindenképpen meg kell építeni ahhoz, hogy Románia hozzájusson az országos helyreállítási tervben a kolozsvári metróra elkülönített háromszázmillió euróhoz.

Márpedig a többéves „lazsálás” után Románia az utolsó pillanatban igencsak igyekszik felhasználni minden, az infrastrukturális beruházásokra szánt eurócentet. Tavaly minden korábbinál nagyobb összeget fordítottak a közúti és vasúti infrastruktúra, illetve a légi közlekedés és hajózás fejlesztésére, bővítésére. A bukaresti tárca közlése szerint az elmúlt évben 2,27 milliárd eurót költöttek infrastruktúra-fejlesztésre, ez az összeg egy évvel korábban 1,41 milliárd euró volt, az előző két évben pedig még kevesebb.

Borítókép: A város központjában is megállna a földalatti szerelvény (Fotó: Havran Zoltán)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.