A kor gyakorlatának megfelelően Facebook-bejegyzésben hozta nyilvánosságra 2022 utolsó előtti munkanapján Sorin Grindeanu román szállításügyi miniszter, hogy a szaktárca képviseletében aláírta a kolozsvári metróvonal megépítésére szóló 13,69 milliárd lej (2,77 milliárd euró) értékű finanszírozási szerződést. „Ez az elmúlt harminc év legnagyobb ilyen jellegű szerződése” – nyomatékosította a tárcavezető.
Az aktus első látásra azt üzeni, hogy elvileg most már semmi akadálya a kincses város és közvetlen vonzáskörzete közlekedésének és közszállításának hatalmas lendületet biztosító megaberuházásnak.
Valójában azonban több kisebb-nagyobb döccenő nehezíti az előrehaladást, közöttük nem is egy nem megfelelő előkészítésről, sőt egyenesen amatőrizmusról árulkodó hiba.
A 21,03 kilométer hosszú, 19 megállót feltételező – Szászfenest a kolozsvári Főtér, illetve a Mărăşti tér érintésével a város északkeleti kijáratát jelentő Szentgyörgyhegyi/Muncii út végével összekötő – metróvonal kivitelezési tenderének nyertesét is ki kellett volna hirdetni december végén, ám ezt a határidőt 2023. január 27-re módosították. A közbeszerzési eljárást márciusban írták ki. Az ajánlatok eredeti benyújtási határideje május 8. volt, a kiértékelésükkel pedig november 30-ig kellett volna végezni. Mindebből semmi sem lett, a határidőket ismételten meghosszabbították, adott pillanatban pedig fel kellett függeszteni a tendert, mivel az önkormányzat nem vette figyelembe, hogy a beruházás 2021-ben elfogadott költségvetését teljesen irreálissá tették a folyamatosan vágtató árak és költségek. Minderre az érdekelt cégek hívták fel a városházi illetékesek figyelmét. A közjáték mindenesetre héthetes jegelésre ítélte a folyamatot, ennyi időbe telt, míg a román kormány elfogadta a metró megépítése negyven százalékkal megnőtt költségvetésének finanszírozását.