A hazai akkumulátorgyártás – ami kiválóan illeszkedik a rendszerváltás utáni magyar gazdaság fejlesztési irányvonalába – elsősorban a külföldi tőkére támaszkodik és a feldolgozóiparhoz, különösen a járműiparhoz és az elektronikai iparhoz kapcsolódik. Ennek köszönhetően Magyarország már rendelkezik azokkal a készségekkel, képességekkel, amelyek az akkumulátorok előállításához szükségesek. Mindez reálissá és megvalósíthatóvá teszi azt a törekvést, hogy Magyarország akkumulátorgyártó nagyhatalommá váljon – jelenti ki legfrissebb tanulmányában az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány.
Az elektromos akkumulátorokat főként az autóipar számára állítják elő, és az elektromos autók terjedésének köszönhetően egyre nagyobb kereslet mutatkozik e termékek iránt.
A számok az mutatják, hogy 1995-ben az elektromos akkumulátorok globális kereskedelme 8,1 milliárd USA-dollárt tett ki, amely a teljes globális kereskedelem 0,16 százalékát jelentette. A forgalom értéke az ezt követő húsz évben kisebb ingadozások mellett folyamatosan növekedett, azonban az emelkedés mértéke hasonló volt a globális külkereskedelem bővüléséhez. Ezzel szemben 2015-től kezdődően egy erőteljesebb növekedésnek indult az iparág, és a forgalom értéke 2021-re elérte a 95,3 milliárd dollárt, amely már a globális kereskedelem 0,45 százalékát is meghaladta.
Tekintettel arra, hogy a globális külkereskedelemben ezernél is több termék értékesítése folyik, az akkumulátorok szerepe meglehetősen nagy, és a legfontosabb exportcikkek közé sorolható – utal rá a Oeconomus írása.
Az akkumulátorok globális kereskedelmén belül Magyarország exportja közvetlenül az ezredforduló előtti években 5,7 millió dollár körül alakult, ami a globális akkumulátorexport mindössze 0,07 százalékát jelentette. Hazánk 2004-re viszont már több mint húszszorosára növelte az akkumulátorok exportját, azonban az ágazat globális kereskedelmén belül nem sikerült érdemben feljebb srófolni az ország súlyát – jegyezte meg Braun Erik, az alapítvány külső senior elemzője, a tanulmány szerzője. Majd hozzátette: Ezt követően 2010-ig a magyar értékesítés értéke nagymértékben ingadozott, az ágazat külkereskedelmén belül pedig számottevő visszaesést produkáltunk.
A helyzet érdemben 2015-től kezdett változni, amikortól nagyfokú emelkedés figyelhető meg a magyar akkumulátorexport értékében, és ennek köszönhetően a globális akkumulátorkereskedelmen belül is erősödött Magyarország pozíciója. A hazai export 2021-ben már meghaladta a 4,1 milliárd dollárt, amely megközelítőleg az ágazat globális exportjának 4,38 százalékát tette ki.
Figyelembe véve Magyarország népességét és gazdaságának méretét, kijelenthető, hogy a főként az elektromos járművekhez gyártott akkumulátorok esetén hazánk szerepe drasztikusan megnövekedett, és 2020-ban már a világ hatodik legnagyobb exportőrének számítottunk.
Ugyan Kína külföldi értékesítése hozzávetőleg nyolcszor nagyobb, Magyarország már jelenleg is akkumulátorgyártó középhatalomnak nevezhető, az utóbbi évek tendenciái alapján pedig jó úton jár, hogy nagyhatalommá váljon ezen a téren. (Ebben jelentős része van a Debrecen közelében épülő gyárnak.)
A hazai akkumulátorgyártás nemcsak a globális kereskedelmi viszonylatban tölt be egyre fontosabb szerepet az utóbbi években, hanem a magyar exporton belül is mind nagyobb a részaránya. A jövőbeli beruházások megvalósulásával feltételezhetően tovább erősödik az ágazat, és akár már néhány éven belül a legfontosabb magyar exportcikké válhat. Kérdés azonban, hogy ez a túlzott növekedés mennyire teszi kiszolgáltatottá a magyar gazdaságot és milyen mértékű függőséget eredményez az autóipar viszonylatában – veti fel zárásként a kérdést az Oeconomus elemzése.
Borítókép: a debreceni kutatásfejlesztési laborban egy mérnök akkumulátorcellákat kötegel (Fotó: Oláh Tibor)