A hazai akkumulátorgyártás – ami kiválóan illeszkedik a rendszerváltás utáni magyar gazdaság fejlesztési irányvonalába – elsősorban a külföldi tőkére támaszkodik és a feldolgozóiparhoz, különösen a járműiparhoz és az elektronikai iparhoz kapcsolódik. Ennek köszönhetően Magyarország már rendelkezik azokkal a készségekkel, képességekkel, amelyek az akkumulátorok előállításához szükségesek. Mindez reálissá és megvalósíthatóvá teszi azt a törekvést, hogy Magyarország akkumulátorgyártó nagyhatalommá váljon – jelenti ki legfrissebb tanulmányában az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány.
Az elektromos akkumulátorokat főként az autóipar számára állítják elő, és az elektromos autók terjedésének köszönhetően egyre nagyobb kereslet mutatkozik e termékek iránt.

A számok az mutatják, hogy 1995-ben az elektromos akkumulátorok globális kereskedelme 8,1 milliárd USA-dollárt tett ki, amely a teljes globális kereskedelem 0,16 százalékát jelentette. A forgalom értéke az ezt követő húsz évben kisebb ingadozások mellett folyamatosan növekedett, azonban az emelkedés mértéke hasonló volt a globális külkereskedelem bővüléséhez. Ezzel szemben 2015-től kezdődően egy erőteljesebb növekedésnek indult az iparág, és a forgalom értéke 2021-re elérte a 95,3 milliárd dollárt, amely már a globális kereskedelem 0,45 százalékát is meghaladta.
Tekintettel arra, hogy a globális külkereskedelemben ezernél is több termék értékesítése folyik, az akkumulátorok szerepe meglehetősen nagy, és a legfontosabb exportcikkek közé sorolható – utal rá a Oeconomus írása.
Az akkumulátorok globális kereskedelmén belül Magyarország exportja közvetlenül az ezredforduló előtti években 5,7 millió dollár körül alakult, ami a globális akkumulátorexport mindössze 0,07 százalékát jelentette. Hazánk 2004-re viszont már több mint húszszorosára növelte az akkumulátorok exportját, azonban az ágazat globális kereskedelmén belül nem sikerült érdemben feljebb srófolni az ország súlyát – jegyezte meg Braun Erik, az alapítvány külső senior elemzője, a tanulmány szerzője. Majd hozzátette: Ezt követően 2010-ig a magyar értékesítés értéke nagymértékben ingadozott, az ágazat külkereskedelmén belül pedig számottevő visszaesést produkáltunk.