Vasárnap életbe lépett az orosz olajra vonatkozó uniós embargó szigorúbb változata, amelybe már például a gázolaj, a fűtőolaj és a paraffin importtilalma is beleszámít. Vannak olyan nagyhatalmak Európában, amelyeket különösképp súlyosan érint a szankció életbelépése. Ilyen például Németország, ahol a szakemberek arra figyelmeztetnek, hogy azzal a kihívással kell most szembenézni, miszerint évente mintegy négymillió tonna gázolajat kell helyettesíteni, amelyet korábban Oroszországból importáltak.
A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) havi olajjelentését áttekintve látható, hogy az Európai Unió gazdaságai mennyire függnek az orosz gázolajszállításoktól. A dokumentum szerint az unió decemberben naponta több mint hétszázezer hordó gázolajat importált Oroszországból.
– Az uniós államoknak az olajembargóról szóló döntés után nyolc hónapjuk volt arra, hogy kevésbé szoruljanak rá az oroszországi behozatalra, de nem tettek semmit – jelentette ki a sajtónak Carsten Fritsch, a Commerzbank árupiaci szakértője.
Szerinte az olajembargó újabb szakasza meglehetősen mély nyomot hagyhat az európai piacon. Az orosz ásványolajtermékeket február 5-től további importtal kell pótolni, például Ázsiából, az Egyesült Államokból vagy az arab térségből. Emiatt természetesen jelentősen hosszabbodnak a szállítási útvonalak, ami – amellett, hogy mindez nagyobb ökológiai lábnyomot hagy maga után – magával hozza a szállítás árának emelkedését is. Ezzel egyidejűleg nőni fog a gázolajat és fűtőolajat Európába szállító tartályhajók iránti kereslet, ami szintén magasabb szállítási költségeket és a tartályhajó-kapacitás szűkösségét okozza. Vagyis nemcsak hogy hiány alakulhat ki a piacon, hanem a fogyasztók még jelentős áremelkedéssel is kénytelenek majd szembenézni.
Robert Rethfeld, a Wellenreiter-Invest piaci szakértője is jócskán érezhető következményekre számít az olajembargó miatt, valamint rámutatott egy további problémára is.
Szerinte a szankció nem is jöhetett volna rosszabbkor, hiszen március-április az az időszak, amikor kezdődik az úgynevezett „autózási szezon”.
– Ezt az időszakot általában a forgalom erős növekedése kíséri, ami az olajárak emelkedésében tükröződik. E szezonális hatás miatt a gázolaj áremelkedése valószínűleg elkerülhetetlen lesz – magyarázza Robert Rethfeld. Hozzátette: minden bizonnyal a közvetett hatásokat sem ússza meg Európa, ha a vállalatok növekvő szállítási és termelési költségeit a végfelhasználókra hárítják át, például a szupermarketekben.