Olajembargó: kongatják a vészharangot

Üzemanyaghiányra és árrobbanásra számítanak német szakértők, miután vasárnap életbe lépett az orosz kőolajra kivetett embargó második fázisa. Eközben fény derült arra is, hogy az Európai Unió egyes tagállamai hogyan próbálnak csendben ügyeskedni az orosz kőolajjal – írta a V4NA nemzetközi hírügynökség.

Magyar Nemzet
Forrás: V4NA nemzetközi hírügynökség2023. 02. 08. 6:05
Fuel discount ends - rush at gas station in Duisburg
Fuel discount ends-rush at gas station in Duisburg Fotó: CHRISTOPH REICHWEIN
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vasárnap életbe lépett az orosz olajra vonatkozó uniós embargó szigorúbb változata, amelybe már például a gázolaj, a fűtőolaj és a paraffin importtilalma is beleszámít. Vannak olyan nagyhatalmak Európában, amelyeket különösképp súlyosan érint a szankció életbelépése. Ilyen például Németország, ahol a szakemberek arra figyelmeztetnek, hogy azzal a kihívással kell most szembenézni, miszerint évente mintegy négymillió tonna gázolajat kell helyettesíteni, amelyet korábban Oroszországból importáltak.

A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) havi olajjelentését áttekintve látható, hogy az Európai Unió gazdaságai mennyire függnek az orosz gázolajszállításoktól. A dokumentum szerint az unió decemberben naponta több mint hétszázezer hordó gázolajat importált Oroszországból.

– Az uniós államoknak az olajembargóról szóló döntés után nyolc hónapjuk volt arra, hogy kevésbé szoruljanak rá az oroszországi behozatalra, de nem tettek semmit – jelentette ki a sajtónak Carsten Fritsch, a Commerzbank árupiaci szakértője.

Szerinte az olajembargó újabb szakasza meglehetősen mély nyomot hagyhat az európai piacon. Az orosz ásványolajtermékeket február 5-től további importtal kell pótolni, például Ázsiából, az Egyesült Államokból vagy az arab térségből. Emiatt természetesen jelentősen hosszabbodnak a szállítási útvonalak, ami – amellett, hogy mindez nagyobb ökológiai lábnyomot hagy maga után – magával hozza a szállítás árának emelkedését is. Ezzel egyidejűleg nőni fog a gázolajat és fűtőolajat Európába szállító tartályhajók iránti kereslet, ami szintén magasabb szállítási költségeket és a tartályhajó-kapacitás szűkösségét okozza. Vagyis nemcsak hogy hiány alakulhat ki a piacon, hanem a fogyasztók még jelentős áremelkedéssel is kénytelenek majd szembenézni.

Robert Rethfeld, a Wellenreiter-Invest piaci szakértője is jócskán érezhető következményekre számít az olajembargó miatt, valamint rámutatott egy további problémára is.

Szerinte a szankció nem is jöhetett volna rosszabbkor, hiszen március-április az az időszak, amikor kezdődik az úgynevezett „autózási szezon”.

– Ezt az időszakot általában a forgalom erős növekedése kíséri, ami az olajárak emelkedésében tükröződik. E szezonális hatás miatt a gázolaj áremelkedése valószínűleg elkerülhetetlen lesz – magyarázza Robert Rethfeld. Hozzátette: minden bizonnyal a közvetett hatásokat sem ússza meg Európa, ha a vállalatok növekvő szállítási és termelési költségeit a végfelhasználókra hárítják át, például a szupermarketekben.

Nemrég fény derült arra, hogy Nyugat-Európában többen csak a közvélemény előtt emelik fel a szavukat az orosz olaj felhasználása ellen. A térség Észak-Amerikával együtt továbbra is erősen függ az orosz kőolajtól, azonban mivel a szankciók miatt ezeket a nyersanyagokat nem tudják közvetlenül megvásárolni Oroszországból, ezért közvetetten, Indiából veszik meg a finomított olajat. A nyersolaj így továbbra is orosz eredetű marad, a finomított termékek megvásárlása pedig ez esetben nem sérti a szankciókat.

Mégpedig azért, mert ugyan igaz, hogy orosz olajból készül az üzemanyag, de a nyersanyagot Indiában finomították. Így pedig jogilag indiai üzemanyagot vásárol Nyugat-Európa – ismertette a V4NA nemzetközi hírügynökség.

A Bloomberg szerint India közel négy éve nem látott szintre növelte a New Yorkba irányuló benzin- és gázolajexportját, átlagosan napi 89 ezer hordónyi üzemanyagot szállítanak oda. Az Európába irányuló, alacsony kéntartalmú gázolaj szállítása januárban pedig napi 172 ezer hordó volt. Az eladott termék előállításához felhasznált nyersolaj tehát valószínűleg orosz volt, de ez láthatólag sem az amerikai, sem az európai tisztviselőket nem zavarta.

Borítókép: Üzemanyaghiányt és áremelkedést hozhat az orosz energiaforrás nélkülözése (Fotó: Europress/AFP)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.