Következő mérkőzések
Ukrajna
18:002024. június 26.
Belgium
Szlovákia
18:002024. június 26.
Románia

Ismét emelné Ukrajna a tranzitdíjat a Barátság kőolajvezetéken

Így venné rá Kijev Magyarországot arra, hogy ne vásároljon orosz olajat.

Magyar Nemzet
2023. 03. 27. 14:29
Százhalombatta, 2013. július 25. A Barátság II. kõolajvezetéknek a Mol Dunai Finomítójába belépõ vezetéke a fõelzáró csappal, elõtérben emléktábla Százhalombattán 2013. július 25-én. A Dunai Finomító a Mol-csoport legnagyobb, Magyarország egyetlen kõolaj-feldolgozó létesítménye. MTI Fotó: Máthé Zoltán Fotó: Máthé Zoltán
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Idén már másodszorra tervezi megemelni a Barátság kőolajvezetéken keresztül a kelet-európai országokba irányuló orosz kőolaj tranzitdíját Ukrajna – írja az oroszhirek.hu, a Kommerszant című orosz lapra hivatkozva, amely az Argus ügynökség és annak forrásait jelöli meg forrásként.

„Az Ukrtransnafta ukrán vezeték-üzemeltető április 1-től meg kívánja emelni az orosz olaj Ukrajnán keresztül, a Barátság kőolajvezetéken történő tranzitdíját, a díjszabás megduplázódik, és tonnánként 27,2 euróra emelkedik. Kijev a tarifaemelést a katonai műveletek során megsemmisült olajszállítási infrastruktúra helyreállításának költségeivel magyarázza” – írja a lap.

 

A cikk szerint Kijev így akarja rávenni a kelet-európai országokat, különös tekintettel Magyarországra, hogy ne vásároljanak orosz olajat a jövőben. 

 

Amennyiben jóváhagyják a tranzitdíj emelését, az már a második lesz az év eleje óta – hívja fel a figyelmet a lap. Felidézik: korábban a tarifa 18,3 százalékkal, tonnánként 13,6 euróra emelkedett.

A lap azt írja: az orosz állami tulajdonú Transznyefty – amely a Barátság kőolajvezeték üzemeltetője – tud az ukránok szándékáról a tarifák felülvizsgálatával kapcsolatban, azonban a részletek még nem ismertek. Elmondásuk szerint erről a kérdésről az ukrán félnek mindenekelőtt Magyarországgal és Szlovákiával kell megállapodnia.

Korábban arról számoltak be, hogy Ukrajna 2023-ban tonnánként 2,1 euróval 13,6 euróra akarja emelni az orosz kőolaj tranzitdíját Magyarországra és Szlovákiába.

A Barátság kőolajvezeték az oroszországi Szamara térségéből indul, áthalad Brjanszkon, majd két szakaszra válik: északi (Belarusz, Lengyelországon és Németországon keresztül) és déli (Ukrajnán, Csehországon, Szlovákián és Magyarországon keresztül). Idén februárban Oroszország leállította a vezetéken a Lengyelországba irányuló szállítást.

Borítókép: A Barátság II. kőolajvezetéknek a Mol Dunai Finomítójába belépő vezetéke (Fotó: MTI/Máthé Zoltán)

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.