Idén már másodszorra tervezi megemelni a Barátság kőolajvezetéken keresztül a kelet-európai országokba irányuló orosz kőolaj tranzitdíját Ukrajna – írja az oroszhirek.hu, a Kommerszant című orosz lapra hivatkozva, amely az Argus ügynökség és annak forrásait jelöli meg forrásként.
„Az Ukrtransnafta ukrán vezeték-üzemeltető április 1-től meg kívánja emelni az orosz olaj Ukrajnán keresztül, a Barátság kőolajvezetéken történő tranzitdíját, a díjszabás megduplázódik, és tonnánként 27,2 euróra emelkedik. Kijev a tarifaemelést a katonai műveletek során megsemmisült olajszállítási infrastruktúra helyreállításának költségeivel magyarázza” – írja a lap.
A cikk szerint Kijev így akarja rávenni a kelet-európai országokat, különös tekintettel Magyarországra, hogy ne vásároljanak orosz olajat a jövőben.
Amennyiben jóváhagyják a tranzitdíj emelését, az már a második lesz az év eleje óta – hívja fel a figyelmet a lap. Felidézik: korábban a tarifa 18,3 százalékkal, tonnánként 13,6 euróra emelkedett.
A lap azt írja: az orosz állami tulajdonú Transznyefty – amely a Barátság kőolajvezeték üzemeltetője – tud az ukránok szándékáról a tarifák felülvizsgálatával kapcsolatban, azonban a részletek még nem ismertek. Elmondásuk szerint erről a kérdésről az ukrán félnek mindenekelőtt Magyarországgal és Szlovákiával kell megállapodnia.
Korábban arról számoltak be, hogy Ukrajna 2023-ban tonnánként 2,1 euróval 13,6 euróra akarja emelni az orosz kőolaj tranzitdíját Magyarországra és Szlovákiába.
A Barátság kőolajvezeték az oroszországi Szamara térségéből indul, áthalad Brjanszkon, majd két szakaszra válik: északi (Belarusz, Lengyelországon és Németországon keresztül) és déli (Ukrajnán, Csehországon, Szlovákián és Magyarországon keresztül). Idén februárban Oroszország leállította a vezetéken a Lengyelországba irányuló szállítást.
Borítókép: A Barátság II. kőolajvezetéknek a Mol Dunai Finomítójába belépő vezetéke (Fotó: MTI/Máthé Zoltán)