Nem régiószinten terveznek az itthoni webshopok

Nagyon kevés magyar webshop exportál a környező vagy régiós országokba, holott a hazai háttéripar és a vállalkozások mérete is képessé tenné őket a külkereskedelemre. Ha ez így marad, a nemzetközi cégek egész egyszerűen „felfalják” a magyar piacot, és az itteni webshopok a kisbolt kategóriába kerülnek.

Hőnyi Gyula
2023. 03. 09. 18:00
webáruház
Automatikusan generált description Fotó: Löffler Péter/Dunántúli Napló
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Üdítő eredményként jellemezte a hazai online kiskereskedelem 2022-es szerény növekedési üteme mellett elért hazai webshopteljesítményt Szabó László, a Growww Digital ügyvezető partnere. A cég részt vett egy kutatásban, amely szerint a magyar online kereskedelmi cégek 65 százaléka zárt jobb évet tavaly, mint 2021-ben, és mindössze 14 százalék számolt be gyengébb adatokról. Mindez abból a szempontból is érdekes, hogy a régióban vezető cseh, lengyel és szlovák e-kereskedelmi piac ugyancsak gyengélkedett. A kutatást a Growww Digital, a Humanize Studio és a Kosárérték végezte.

Az adatokból kiderül, hogy a magyar webshopok 68 százaléka egyáltalán nem lépi át az országhatárt, semmilyen szinten nem exportál, nem teljesít külpiaci megrendeléseket, kizárólag a belföldi piacra koncentrál. Ráadásul a válaszadók 42 százaléka nem is tervezi az exportot. 

 

Azok a cégek pedig, akik regionálisan gondolkodnak, jellemzően csak egy, legfeljebb két országra koncentrálnak.

 

Mindezzel két probléma van. Egyrészt a magyar termelői szektor exportorientált, tehát bőven van olyan termék, amely kurrens lenne külföldön, különösen a régióban. Másrészt a cseh, a lengyel és a szlovák e-kereskedelmi vállalkozások a teljes régióban és exportban gondolkodnak.

Emiatt Magyarország elveszítheti e-kereskedelmi piacának többségét, a hazai webshopok a kisboltok sorsára juthatnak, áldozatul esve a külföldi szereplők terjeszkedésének – figyelmeztet Buzás Attila, a Kosárérték főszerkesztője. Úgy véli, minél több a nemzetközi mércével is versenyképes hazai webshop, annál versenyképesebb lehet a hazai e-kereskedelem. – Sok jó példa bizonyítja, hogy meg lehet csinálni, ám a huszonnegyedik órában vagyunk. Egymást segítve, egymás tapasztalataiból kell az e-kereskedelmi piac szereplőinek tanulnia, fejlődnie – tette hozzá a szakember.

Ezt megerősítve Stampf Attila, a Humanize Studio customer experience szakértője úgy véli, amíg egy webshop nem nyújt nemzetközi színvonalú vásárlói élményt, addig védtelen lesz a nemzetközi versenytársakkal szemben, és nem tud hatékonyan exportálni sem. A visszatérő vevők biztosítják a növekedés és az export bázisát is – tette hozzá.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Dunántúli Napló/Löffler Péter)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.