– Mit gondol az új uniós klímaadóról? Hogyan voksolt az intézkedéscsomag plenáris szavazásakor?
– Brüsszel a háztartások épületeit és a közúti közlekedést sújtó klímaadókat 2027-től kezdőden, illetve magas energiaárak esetén egy vészfékmechanizmusnak köszönhetően egy év halasztással vezetné be. A javaslat várható környezetvédelmi haszna csekély, azonban jelentős energiaár-növekedéshez vezet, súlyos terhet róhat a családokra, nem veszi figyelembe a tagállami különbségeket, ezért a Fidesz–KDNP európai parlamenti küldöttsége nem támogatta a klímaadó-javaslatot. Meggyőződésünk, hogy Brüsszel ezen javaslata uniószerte hosszú távon jelentős lakossági energiaár-növekedést fog okozni: különösen kedvezőtlenül érintené a magyar családokat és veszélyeztetné a magyar kormány rezsicsökkentési programjának eredményeit és fenntarthatóságát.
– Milyen hatásai lehetnek a lakosságra és a közlekedési szektorra kivetendő klímaadónak? Vannak-e már számítások arra vonatkozóan, hogy a brüsszeli intézkedés milyen mértékben terheli meg az emberek pénztárcáját?
– A lakossági klímaadó bevezetése esetén az üzemanyagok ára számítások szerint 20-25 százalékkal emelkedne, a családok havi rezsiköltsége pedig havi 10-12 ezer forinttal nőne. Egy újabb számítás szerint akár 27 százalékos energiaár-növekedés is lehetséges. A magas energiaárak hatásai miatt pedig további jelentős áremelkedésekre számíthatunk az Európai Unióban. Fontos, hogy fenntartsuk a zöldátmenet társadalmi támogatottságát, ez azonban csak akkor lehetséges, ha az árak nem emelkednek és az ellátás folyamatosan biztosított. A Brüsszel által javasolt kibocsátáscsökkentéssel nem hozhatjuk nehezebb helyzetbe a polgárokat, családokat és az európai cégeket. Az átállás költségét nem nekik, hanem a nagy szennyezőknek kell viselniük.
– A klímaadó fő támogatói, illetve a jogalkotást kezdeményező Európai Bizottság szerint a Szociális Klímaalap megoldást nyújt a felvetett problémákra, hiszen a legkiszolgáltatottabb rétegeket támogatni fogják a méltányos átállásban. Mit gondol erről, elegendő ez az alap a kompenzációra? Milyen kerettel számolhatunk az átállás során?