A kialakulóban lévő új világgazdasági korszakban azok az országok lesznek a győztesek, amelyek minél több elektromos autóipari beruházást tudnak magukhoz vonzani, Magyarország pedig élen jár ebben a versenyben – közölte a tárca tájékoztatása szerint Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter pénteken.
A tárcavezető a dél-koreai Sang-A Frontec új beruházásának bejelentésén arról számolt be, hogy a cég tovább bővíti az elektromos akkumulátorokhoz szükséges műanyag alkatrészeket gyártó üzemét Szadán. A tízmilliárd forint értékű projektet az állam 1,4 milliárd forinttal támogatta, így hozzájárulva 55 új munkahely létrehozásához.
Beszédében mindenekelőtt kiemelte, hogy a kialakulóban lévő új világgazdasági korszakban minden a kiszámíthatatlanságról és a változásról szól, s ez alól talán egy kivétel van, a minden nehézség ellenére is töretlenül előrehaladó elektromosautó-ipari forradalom. A miniszter aláhúzta: azok az országok fognak a győztesek közé tartozni az új korszakban, amelyek minél többet magukhoz tudnak vonzani az elektromobilitáshoz kapcsolódó beruházásokból.
Magyarország természetesen benevezett ebbe a versenybe. Ez kőkemény verseny, hiszen a világ szinte valamennyi országa részt vesz benne
– fogalmazott, majd rámutatott, hogy hazánk jó alapokról indul, ugyanis az elmúlt évtizedekben az európai autóipar fellegvárává vált, és az elektromos átállás terén is a „bajnokok” közé tartozik.
Erre példaként említette, hogy a magyar autóipar tavaly óriási csúcsot döntött, termelési értéke átlépte a 12 ezer milliárd forintot, ami 31 százalékos bővülés egy év alatt, és a lendület idén is kitart.
A nemzetközi versenyképességet pedig jól demonstrálja a szektor 90 százalékos exporthányada, és ez azt jelenti, hogy Magyarország a világ 20. legnagyobb autóipari exportőre, miközben a lakosságszámot tekintve csak a 95. helyen áll.
Szijjártó Péter hangsúlyozta, hogy az Európai Unió az elmúlt években olyan politikai döntéseket hozott, amelyek nyomán az autóiparnak át kell állnia elektromos alapokra. A folyamatba több tíz milliárd eurót invesztáltak, épülnek a gyárak a kontinensen, és a versenyben Magyarország az élen jár, miután hazánk 2022-ben a világon a negyedik legtöbb elektromos akkumulátort gyártotta, az elmúlt 15 hónapban ez volt rendre az első számú exporttermék – tette hozzá. Ha nem sikerül magunkhoz vonzani az új autóipari korszak beruházásait, akkor az munkahelyek ezreinek elvesztésével vagy annak veszélyével jár – figyelmeztetett.
Ezzel kapcsolatban pedig üdvözölte, hogy Magyarország a nyugati autógyártók és a keleti elektromosakkumulátor-gyárak találkozási pontjává vált.
Szavai szerint ez azért is fontos, mert az elektromosautó-ipar nem csak fejlett technológiát hoz magával az országba, nem csak jól képzett munkaerőre van szüksége, hanem nagyon komoly kutatás-fejlesztési, innovációs potenciált is jelent.
A miniszter végül arra is kitért, hogy a dél-koreai vállalatok egyre nagyobb szerepet játszanak a magyar gazdaság növekedésének fenntartásában, minthogy az elmúlt négy évben háromszor is a kelet-ázsiai országból érkezett a legtöbb beruházás hazánkba.
Ennek nyomán mára a dél-koreai cégek alkotják a negyedik legnagyobb beruházói közösséget Magyarországon, ami meglátszik a kétoldalú kereskedelmi forgalmon is, az ugyanis tavaly 37 százalékos növekedés után megközelítette a hétmiliárd dollárt, ami hatalmas rekordnak számít – tájékoztatott.
Borítókép: Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter (Fotó: MTI/EPA/Fehim Demir)