Hernádi Zsolt a hulladékgazdálkodásról: Amit ma csinálunk, elképesztő pazarlás

A Mol július 1-jétől átveszi a lakossági hulladék begyűjtését, kezelését koncesszió keretében – erről beszélgetett Áder János korábbi köztársasági elnök Hernádi Zsolttal, a Mol elnök-vezérigazgatójával a Kék bolygó című podcastjának hétfőn megjelent adásában.

Magyar Nemzet
Forrás: MTI2023. 06. 05. 11:59
ÁDER János; HERNÁDI Zsolt
Budapest, 2023. június 5. Áder János korábbi köztársasági elnök, a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány kuratóriumi elnöke (b) Kék bolygó címû podcastja újabb adásának felvételén vendégével, Hernádi Zsolttal, a Mol elnök-vezérigazgatójával a Kossuth Rádió 1-es stúdiójában 2023. május 10-én. MTI/Illyés Tibor Fotó: Illyés Tibor
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A műsorban, amely a legnépszerűbb videómegosztón is megtekinthető, Áder János – a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány kuratóriumi elnöke – utalt arra: a koncesszió célja, 

hogy az eddigi 50 százalékkal szemben csupán a begyűjtött hulladék 10 százaléka végezze hulladéklerakóban.

Hernádi Zsolt elmondta, a Mol megkötötte azokat a szerződéseket, amelyek a begyűjtéshez szükségesek, az alvállalkozók többsége azok közül kerül ki, akik eddig is végezték ezt a tevékenységet. Hangsúlyozta, hogy „amit ma csinálunk”, az elképesztő pazarlás, hiszen a hulladék 50 százalékát beássuk a földbe, amivel egyszer majd kezdeni kell valamit. Az uniós célkitűzés szerint a települési hulladék 65 százalékát anyagában kell hasznosítani és csak 10 százalék kerülhet a földbe (lerakóra), a maradék pedig energetikai hasznosításra kerül.

Olyan nyersanyagokhoz jutunk, amilyeneket eddig megvásároltunk, legyen az műanyag, fém, papír, ritka fém, nagyon ritka fém, ez pedig fontos eleme lehet a szuverenitásunknak is – fűzte hozzá. Áder János felvetette, hogy évente ötmillió tonna lakossági hulladék keletkezik, ezt kell begyűjteni, feldolgozni és újrahasznosítani.
Hernádi Zsolt közölte, hogy az újrahasznosítást részben a Mol végzi majd, részben eladják a nyersanyagot olyan cégeknek, akik ezzel foglalkoznak. 

Ez új technológiák magyarországi telepítését is igényli.

Ez csak a Mol részéről legalább 185 milliárd forintos beruházást igényel. Ugyanakkor 2024. január 1-jétől új feladat a betétdíjas rendszer bevezetése, vagyis meg kell teremteni annak a lehetőségét, a többi között automatahálózat kiépítésével, hogy a lakosság egyszerűen beválthassa a betétdíjas csomagolást, legyen az PET-palack, üveg vagy sörösdoboz. Európa legtöbb országa ma már így működik, például a szomszédos Szlovákia is. Hat-nyolcezer gyűjtőpontot szerveznek, ami óriási logisztikai feladat – tette hozzá.

Áder János felidézte, hogy a Mol már egy évtizede sikerrel működteti a sütőolaj-begyűjtési programját, amelynek volumene a tíz év alatt három-négyszeresre bővült. Feltette a kérdést, hogy ez az új feladatban hasznosul-e. Hernádi Zsolt erre reagálva azt mondta, a sütőolaj jó példa, hiszen most már négyszáz benzinkútnál gyűjtik a lakossági sütőolajat, a nagy részét azonban a vendéglátásból szedik be és a komáromi bioüzemanyagot gyártó üzemben dolgozzák fel. A biokomponenst bekeverik az ásványi olajból készült üzemanyagba.

Ez a tapasztalat nagyban segítette a Molt, hogy beszálljon a hulladék-újrahasznosítási üzletbe – vélekedett.

Az elektromos hulladék jobb újrahasznosítása óriási lehetőséget kínál, hiszen jelenleg ennek az egyébként nemes vagy ritka fémeket tartalmazó hulladéknak csak mintegy egy harmadát gyűjtjük be. A begyűjtés és tisztítás után pedig ki kell majd alakítani Magyarországon a tovább feldolgozás lehetőségeit, hogy ne a nyersanyagot adjuk el külföldre, hanem az újra feldolgozott hulladékból legyen érték az ország számára. Hernádi elmondta, hogy növelni fogják a begyűjtés mértékét, és megvizsgálják, hogy milyen új technológiát hozzanak be és azonosítani fogják, hogy hol lesz érdemes piaci alapon a további feldolgozásba befektetni.

Áder János felidézte, hogy fontos uniós célkitűzés a közlekedés zöldítése, hiszen az felel a kibocsátás 20-25 százalékáért. Ugyanakkor az elektromos autók mellett engedélyezni fogják a szintetikus üzemanyaggal működő gépkocsik értékesítését is. Hernádi Zsolt kizártnak tartja, hogy 2035 után csak szintetikus üzemanyaggal működő robbanómotoros autókat lehet forgalomba helyezni. Ugyanis ez rettentő drága technológia.

2035 után több elektromos autó, több szintetikus üzemanyaggal közlekedő jármű lesz, de a növekvő mobilizációs igényeket csak a hagyományos robbanómotorok segítségével lehet kielégíteni – mondta.

Szó esett a Mol Limo autómegosztási szolgáltatásról is. Hernádi Zsolt a beszélgetésben elmondta, hogy a Mol Limo lényege, hogy egy autót többen, többször használnak. A szolgáltatás megszokottá vált, a magas parkolási díjak mellett sokan használják ezeket a keveset futott, energiatakarékos autókat. Ahhoz, hogy hosszú távon sikeres legyen, folytatni kell az egyeztetéseket a kormányzattal és az önkormányzatokkal a közösségi autózás parkolási és szabályozási kérdéseiről.

Végül Áder János hangsúlyozta: nemcsak a Mol, hanem mindannyiunk érdekét szolgálja, hogy a hulladékkezelési tevékenység sikeres legyen.

Borítókép: Áder János és Hernádi Zsolt a Kék bolygó stúdiójában (Fotó: MTI/Illyés Tibor)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.