Korábbi vállalásaik ellenére ismét növekszik a nemzetközi kiskereskedelmi láncok polcain az import termékek aránya és szemmel láthatóan nem hajlandók az árazásban lekövetni az ipari termelői árak gyors csökkenését – hangzott el a Trade Magazin kereskedelmi szaklap által szervezet keddi szakmai rendezvényén. A nem sajtónyilvános eseményről kiszivárgott információk szerint minderről Nobilis Márton, az agrártárca élelmiszeriparért és kereskedelempolitikáért felelős államtitkára beszélt.
Mint arról mi is beszámoltunk, jelenleg is zajlik a nemzetközi láncok kommunikációs kampánya, amelyben a hat külföldi tulajdonú élelmiszer-kereskedelmi lánc azt igyekszik bemutatni, hogy milyen sokat tettek az infláció kordában tartásáért. A kampány szövege szerint magukat árharcosnak nevezik. Nobilis Márton a rendezvényen ennek analógiájára ársarcosnak nevezte őket, tekintettel arra, hogy az agrártárcánál úgy látják, több esetben is háttérbe szorítják a kereskedők a hazai beszállítókat, árcsökkentésre kényszerítik őket, cserébe az így megkapott termékek eladását egyáltalán nem támogatják. Így fordulhat elő, hogy nemcsak a polcokon látszik az import termékek erősödése, hanem az eladásokban is. Sajnos a járvány alatt tapasztalt eladási felfutás a magyar termékeknél mára elillant, holott a hazai vásárlóknak lenne igényük a hazai termékre.
Információink szerint Nobilis Márton előadásában úgy fogalmazott: a láncok a vállalások megszegésével cserben hagyták a hazai vásárlóközönséget, egyben a családokat.
A konferencián elhangzott előadásban felmerült az is, hogy a multik legnagyobb bűne a bizalommal való visszaélés. A nemzetközi kereskedelmi hálózatok élelmiszer-eladásból származó piaci részesedése hatvan százalék vagy ennél is nagyobb arányú. Megkerülhetetlen szerepet töltenek be a fogyasztásban. A társadalmi elfogadottságuk rendkívül erős. Emiatt sokkal körültekintőbben kellene működniük.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) épp a minap zárt be az árfigyelő rendszerben egy kiskaput. Az árfigyelő automatikusan a legolcsóbb árat „dobja” fel a felhasználónak, azzal együtt pedig a lánc nevét és a bolt helyét. Akkor is, ha csak abban az egy boltban lehetett olyan olcsón megvásárolni a terméket. Ez manipulációra adott okot a láncoknak, és a GVH szerint a cégek éltek is ezzel a manipulációs eszközzel. Mostantól a rendszer az árak nyolcvan százalékának összehasonlításából ad iránymutató árat, amely sokkal közelebb áll a valósághoz, mint az egy boltban található legolcsóbb termék.
Közben a kereskedelmi szakmában is mutatkoznak törésvonalak, a minap Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára jelentette be, hogy befejezi munkáját a szervezetnél. A Magyar Nemzet úgy tudja, komoly érdekellentétek alakultak ki a tagság körében, ami finoman szólva bonyolulttá teszi a szervezet érdekvédelmi munkáját.
Borítókép: Illusztráció (Fotó: Bach Máté)