A 2014-es hazai megjelenése óta mostanra olyan erős marketing- és promóciós kampánnyá alakult a black friday, mintha nem következne utána az adventi időszak, amely a kiskereskedelem legerősebb hónapjának számít. Kevesen emlékeznek rá, pedig alig több mint egy évtizede a november egyáltalán nem számított a legerősebb hónapnak a kiskereskedelemben. Jellemzően az október és a december hozott nagy kiugrásokat, a november inkább a spórolás időszaka volt. Ám a 2008-as pénzügyi válságot követően a kiskereskedelem a jövedelmi viszonyoknak megfelelően folyamatosan széthúzta a karácsonyi szezont, és amit lehetett, novemberre terelt. (Nem egészen véletlen, hogy a black friday mint november utolsó pénteke az adventi időszak felvezetője, vagyis november utolsó hetét egyszerűen betolja a karácsonyi szezonba.) Mostanra a teljes november fontos hónapja lett a kiskereskedelemnek, az év két utolsó hónapja régóta mutat lélektani határokat átlépő eladási forgalmakat.
Ám ténykérdés, hogy a november black fridayjel, cyber mondayjel, szinglinappal és kupon hétvégékkel együtt sem tudott még december fölé nőni. Tavaly novemberben üzemanyag-forgalom nélkül 1280 milliárd forint forgalom keletkezett, míg decemberben 1513. A novemberi forgalom mindössze nyolcvanmilliárd forinttal haladta meg az augusztusit úgy, hogy a nyár utolsó hónapjában szinte semelyik kereskedelmi típus nem csinál (a black fridayre emlékeztető vagy hasonló) akciókat.
A statisztikában mindig a valamihez viszonyítva mért adat az érdekes. Ezt az elvet alapul véve a novemberbe fektetett kiskereskedelmi aktivitás közel sem mutatkozik megtérülőnek, ugyanakkor, ha nem lenne, az egész hónap nem csak profit-, hanem bevételkiesést is jelentene. Tehát a piac egy róka fogta csuka helyzetbe került, amit tavaly az akciók mértékének csökkenésével igyekezett kompenzálni.
A jelenleg rendelkezésre álló adatok szerint ez idén sem lesz másként. Két okból sem: ahogy tavaly, úgy idén sincs nagy mozgástere a kiskereskedelemnek, az akciók során nem szeretnének túl nagy árréstömeget veszíteni a boltosok. Másrészt a jelenlegi szabályok szerint az akciós termék kedvezményének mértékét az utolsó harminc nap legalacsonyabb árához képest kell megállapítani. Vagyis ma már nem lehet azt csinálni, hogy a kereskedő az akciós időszak előtt „felnyomja” egy termék árát, majd az akcióban csökkenti és hatalmas kedvezményes számot biggyeszt rá. Így az idei black friday időszakot a kisebb, de tartósabb kedvezmények jellemzik. Nagy kérdés, hogy ezekből a kedvezményekből mennyi húzódik majd át a decemberi, adventi időszakra. Az már most érződik, hogy a vásárlási aktivitás élénkül, de az úgynevezett kosárérték csökken. A kereskedők nagy bánata, hogy egy 1500 forintos termék eladásával is nagyjából hasonló munka van, mint egy 9990 forintossal. A különbség az, hogy az egyiken pár száz forint haszon van, a másikon viszont ezres nagyságrendű.
Borítókép: Illusztráció (Fotó: Bach Máté)