Kormányzati győzelem az üzemanyagárak felett

Nem volt szükség sem benzinárstopra, sem pedig a piachoz igazodó dinamikus üzemanyagár-plafon bevezetésére. Ehhez kellett az üzemanyag-kereskedők és a kormány rugalmassága is. Előbbiek folyamatosan csökkentették az üzemanyagárakat, míg a kabinet is felülvizsgálta a célokat: a régiós átlagár helyett a szomszédos országok átlagárait veszi figyelembe.

2024. 05. 09. 13:45
benzinkút tankolás
Illusztráció Fotó: Bach Máté
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyelőre örülünk az üzemanyagárak csökkenésének – jelentette ki a Kormányinfón a Magyar Nemzet kérdésére Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter. Hozzátette, a kormánynak szerinte vannak eszközei a kereskedők megregulázására. Közvetlen előzmény, hogy Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter szerdán a kormányülést követően rendkívüli sajtótájékoztatót tartott a karmelita kolostorban a hazai üzemanyagárakat érintő kormányzati döntésekről. Ezek közül legfontosabb, hogy egyelőre lekerült a napirendről a benzinárstop. „A kormány megállapította, hogy elértük a környező országok átlagárait, azonban itt is kell tartani őket. Ezért a kabinet továbbra is elvárja, hogy a kereskedők fenntartsák ezeket az árakat – nyomatékosította a miniszter.

BA-3238
A szomszédos országokhoz igazodik az üzemanyagok átlagára
(Fotó: Békés Megyei Hírlap/Bencsik Ádám)

Szerda reggel további árcsökkentésről született döntés. Ez azt jelenti, hogy az áprilisi csúcsértékhez képest a 95-ös benzin 34 forinttal, öt százalékkal, míg a dízel ára a februári csúcshoz viszonyítva 54 forinttal, azaz nyolc százalékkal mérséklődött.

A Világgazdaság részletesen áttekintette az előzményeket. A kormány mérlegelte a kereskedők javaslatát, hogy a régiós árak helyett a szomszédos országok átlagát vegyék figyelembe, vagyis kerüljön ki a referenciaértékből Lengyelország, Csehország és Bulgária. Azaz ezentúl csak a szomszédos országok áraihoz viszonyítsanak, Ukrajna kivételével. Ennek a kérésnek a kabinet eleget tett.

A miértek megértéséhez fontos előzmény még, hogy a kormány és a Magyar Ásványolaj Szövetség között volt egy megállapodás, amely tartalmazta azt a kitételt, hogy a régiós árakat érjék el a hazai üzemanyagárak. Annak érdekében, hogy ez a megállapodás érvényre jusson, a kormány felszólította az üzemanyag-kereskedőket, hogy csökkentsék a régiós átlag szintjére a benzin és gázolaj árát. 

Bár sokáig úgy tűnt, hogy a megállapodást sikerül betartatni, az április folyamán látott áremelkedés a kormány gyanúját is felkeltette.

A Központi Statisztikai Hivatal április 19-én közölte először a régiós összehasonlítását, amely megerősítette, hogy valóban van elcsúszás az árakban, ezért a kormány jelezte, kész belenyúlni az üzemanyagárakba. Viszont itt nem egyből a később üzemanyaghiányt előidéző benzinárstopra kell gondolni, hanem a miniszter szavaiból arra lehetett következtetni, hogy ő sokkal inkább a kereskedők árrését vagy profitját vágná meg, amit azzal indokolt, hogy a benzin esetében egy literen 80, míg a gázolaj esetében 45 forint haszna származik a kereskedőknek.

Később az is kiderült, dinamikus árplafont tervez a kormány. Az üzemanyagárak folyamatosan csökkenni kezdtek, úgy, hogy azelőtt kisebb-nagyobb mértékben nőttek, egy héten akár kétszer is.

Hétfőn kiderült, a benzin bruttó öt forinttal, míg a dízel ára bruttó négy forinttal csökken szerdától, most péntektől pedig újabb árcsökkenés jön, a benzin nagykereskedelmi ára nyolc, míg a dízel ára bruttó öt forinttal lesz kevesebb. Előtte pénteken hirdettek meg két-két forintos korrekciót. Egy nappal korábban, csütörtökön egységesen négy-négy forinttal csökkent a benzin és a gázolaj alaptermékek ára – az ármozgás a prémium üzemanyagokra is igaz, tankolás előtt egy egyszerű kereséssel ez könnyen ellenőrizhető a holtankoljak.hu-n. Azon a héten szerdán 3-3 forintos árengedményt ismertettek (igaz, előtte hétfőn váratlanul tíz-tíz forintos kiskereskedelmi árcsökkentés is bekövetkezett a Molnál, amihez a többi szereplő is azonnal alkalmazkodott). Április 24-én a benzin nagykereskedelmi ára bruttó három, a dízelé bruttó hat forinttal mérséklődött. Előtte két nappal a gázolajnál nyolcforintos leárazás ment végbe, de a benzin ára akkor nem változott. 

Ha az időbeliséget és az ármozgásokat nézzük, a kormányzat már csupán a lehetséges intézkedések bejelentésével képes befolyásolni az üzemanyagárakat, ugyanakkor a benzinárstop intézményéhez képest rugalmasság is megfigyelhető: nem a régiós, hanem a szomszédos országok átlagárait veszik figyelembe – mivel sokan a környező országokba járnak át tankolni), valamint eleve nem hatósági árfixálás volt a cél, hanem egy, a piaci mozgásokat lekövető dinamikus árplafon. Eddig úgy tűnik, semmilyen közbeavatkozásra nincs szükség.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.