Az első három helyen nem változott 2022-höz képest a Trade Magazin kereskedelmi láncokat rangsoroló listája, 1413 milliárd forint bruttó árbevétellel a Lidl vezet, 1060 milliárd forinttal a Spar a második és 880 milliárd forinttal a Tesco a harmadik. A saját bevalláson alapuló adatok szerint a Coop 830 milliárd forinttal a negyedik, míg 704 milliárd forinttal a CBA az ötödik.

Fotó: Teknős Miklós
A közölt adatokból az derül ki: az Auchan összeszedte magát, a tavalyelőtti árbevétel-csökkenés után a cég nagyjából 80 milliárd forinttal javította a forgalmát. A legnagyobb árbevétel-növekményt azonban a Penny érte el, a most hetedik helyen szereplő cég a Lidl 18 százalékos forgalombővülését is túlszárnyalva 21 százalékkal erősített ebben a mutatóban. A rend kedvéért: az Aldi is belehúzott, 20 százalékkal növelte 2023-ban a forgalmát.
Szintén kiolvasható a táblázatból, hogy jelentősen nőtt a koncentráció az élelmiszer- és élelmiszer vegyes termékek értékesítésénél. A teljes piac 2023-ban 8910 millárd forint volt.
A nyolc nagy lánc – beleértve a magyarokat is – 7096 milliárd forint összforgalmat hozott, vagyis a teljes piaci érték 80 százalékát.
Ha csak a hat multilánc összbevételét nézzük – ez 5089 milliárd forintot tett ki –, a részesedésük a teljes piacon változatlan maradt 2022-höz képest, most is 57 százalék. Fontosabb adat, hogy az értékesítési volumen a teljes élelmiszer-kiskereskedelemben 4,4 százalékkal csökkent 2023-ban, folyó áron a forgalom azonban 14,5 százalékkal emelkedett. Az élelmiszerbolti áremelkedés a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) kiskereskedelmi adatai alapján számolva 19,8 százalék volt. Ez azt jelenti, hogy csak a Penny, az Aldi, az Auchan és a Lidl érte el az inflációnövekményből származó forgalomtöbbletet.
Külön bekezdést érdemel a drogériapiac, ott ugyanis érdekesen alakulnak a dolgok. A dm (Drogerie Markt) 208 milliárd forinttal a Rossmann előtt áll, utóbbi árbevétele 2023-ban 172 milliárd forint volt. A hálózatuk hasonlóan alakul, a dm 263, a Rossmann 245 egységet működtet. Mind a két cég jelentős árbevétel-növekményt mutatott fel. Az érdekesség a Müller jelenléte. Az itthon feltörekvőnek számító multi a magyar piacon összesen 33 egységet működtet, töredékét a konkurenciának, de ezzel a boltszámmal 103 milliárd forint forgalmat hozott tavaly, amely csaknem a fele a dm bevételének.