Az internet már hosszabb ideje a mindennapjaink szerves részévé vált, használata egyre gyakoribb az idősebb korú lakosság körében is. A lehetőségek egyre szélesebb tárházával összefüggésben azonban változik, hogy milyen eszközökön és milyen célból csatlakozunk a világhálóra. Ezúttal azt nézzük meg, hogy mennyit és miket vásárolunk általában az interneten keresztül.
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) összegzése rámutat arra, hogy 2023-ban az életük során már interneten keresztül terméket vagy szolgáltatást vásárló 16–74 évesek aránya 79 százalékra nőtt. Az előző évhez képest ugyanakkor viszonylag jelentősebben, 61-ről 59 százalékra esett azoknak az aránya, akiknek az utolsó ilyen vásárlása a felmérés időpontjához képest három hónapon belül történt. Az elemzés szerint ebben szerepe lehetett a koronavírus miatti óvatosság enyhülésének, valamint az online kereskedelmet is érintő drágulásnak. Ez utóbbi miatt az interneten keresztüli rendelés bizonyos esetekben (például a szállítási díj miatt) nagyobb költséggel jár, mint a hagyományos vásárlás.
Az elmúlt év január–márciusa között online vásárló 16–74 évesek kilencven százaléka rendelt terméket vagy szolgáltatást magyarországi eladótól, 42 százalékuk másik uniós államból, 17 százaléka egyéb országokból.
A legtöbben ruházati terméket, vendéglátóhelyről ételt vagy italt, kulturális vagy egyéb eseményre szóló jegyet rendeltek. Utóbbi kettő az előző évhez képest legdinamikusabban bővülő termékcsoportok közé tartozott. Szintén egyre nagyobb arányban fizetünk az interneten keresztül közlekedési, valamint zenei és mozgóképes streamingszolgáltatásért.
A múlt esztendő első három hónapjában az online vásárló 16–74 évesek mintegy négytizede fizetett be számlát a világhálón internet- vagy mobiltelefon-előfizetés, valamint közüzemi szolgáltatások díjára.