A vásárlókat sújtják a brüsszeli büntetővámok

Az intézkedés távolról sem az európai autóipar védelmét szolgálja.

2024. 10. 31. 12:16
Illusztráció Fotó: Afp
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója arra hívta fel a figyelmet csütörtöki Facebook-bejegyzésében, hogy a vásárlók veszítik a legtöbbet a kínai import elektromos autókra kiszabott büntetővámok miatt. Mint fogalmazott, „az európai mobilitás jövője az innovációban és az együttműködésben rejlik, nem pedig a vámokban”.

Az Európai Bizottság 35,3 százalékig terjedő vámot vetett ki a Kínából származó akkumulátoros elektromos járművekre (BEV), az öt évre szóló intézkedés csütörtökön lépett életbe. A brüsszeli testület szerint a kínai gyártók tisztességtelen állami támogatását kell kiegyenlíteni a gépjárművekre kivetett szokásos tízszázalékos importvámon felül kiszabott védővámmal.

A Külgazdasági és Külügyminisztérium befektetésösztönzésért és kiemelt magyarországi nagybefektetések megvalósításáért felelős kormánybiztosa kitért arra is, hogy az intézkedés távolról sem az európai autóipar védelmét szolgálja, hiszen figyelmen kívül hagy egy kulcsfontosságú tényt: 

Európa legnagyobb autógyártói, a BMW, az Audi és a Mercedes-Benz nemcsak a kínai beszállítókkal való partnerségre támaszkodnak, hanem saját gyártókapacitásokat is működtetnek az ázsiai országban.

– A legnagyobb német autóipari szereplők egységesen azt az álláspontot képviselik, hogy az új vámok akadályozzák a globális versenyképességet és károsítják a logisztikai hálózatokat – mutatott rá a kormánybiztos.

Joó István hozzátette: a BMW vezérigazgatója, Oliver Zipse a vámokat „végzetes jelzésnek” nevezte a globális kereskedelem számára, azzal érvelve, hogy azok Kína részéről megtorláshoz vezethetnek. A Volkswagen-csoport vezérigazgatója, Oliver Blume szintén az iparágat érő károkat hangsúlyozta, mondván, hogy „az esetleges büntetővámok különösen kockázatosak lennének a német autóipar számára,” és „jelentős hátrányokkal kellene szembenézniük a kínai piacon”. Emellett Ola Källenius, a Mercedes-Benz vezérigazgatója is megerősítette a többi iparági vezető kijelentéseit azzal, hogy „teljes illúzió lenne azt hinni, hogy az autóipari világot egymáshoz nem kapcsolódó régiókra oszthatjuk.”

– Mindez egyértelműen jelzi, hogy az iparág meghatározó szereplői ellenzik az új vámokat. Protekcionizmus helyett az EU-nak egy olyan erőteljes iparpolitikára kellene törekednie, amely elősegíti az innovációt és felgyorsítja a fenntartható elektromos autó ökoszisztéma kialakulását kontinensünkön. A büntetővámok viszont éppen az ellenkező irányba mutatnak, így pedig végső soron sajnos a vásárlók veszítik a legtöbbet a bizottság intézkedésével – írta Facebook-bejegyzésében Joó István.

 

 

 

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.