A jövő évtől számottevően megnő az üzemanyag-kiskereskedők által fizetendő adó az energiahatékonysági kötelezettségi rendszerre (EKR) vonatkozó törvény társadalmi egyeztetésen lévő módosításának hatályba lépésével. Emiatt drágul az üzemanyag is, mégpedig tartósan − írta meg a Világgazdaság.
Az adó révén azt az uniós célt kell elérni, hogy a 2018-as állapothoz képest 2030-ra csaknem harmadával csökkenjen az uniós tagországok energiafelhasználása – magyarázta a lapnak Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetségének (FBSZ) elnöke. Szerinte állami feladat lenne az olyan átfogó energiahatékonysági, egyben gazdaságélénkítő hatású programok indítása, amelyek révén teljesíthető az uniós elvárás, a csökkentésben pedig az energiatermelőket és a fogyasztókat kellene érdekeltté tenni. Lakossági oldalon például épületszigeteléssel és alacsonyabb fogyasztású járművek használatával.
A törvény 2019-es életbe lépésekor (a szövetség korábbi közleménye szerint) az adó literenként
- 1,05 forint volt,
- most 11 forint,
- de a fizetési kötelezettség most tervezett megemelésével a 2023-as forgalom után literenként már 17,45 forintot,
- a 2027-es után pedig 32,6 forintot kellene fizetni.
Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj-szövetség főtitkára szerint bár a jogszabály nem, de annak hatása mindenképpen visszamenőleges. Az üzemanyag-forgalmazók ugyanis a 2023-as áraikban érvényesítették azt a 2025-ben fizetendő adót, amelyet az EKR-rendszer rótt rájuk. Most azzal szembesültek, hogy a mostani EKR-fizetésre ily módon félretett pénzük nem lesz elég, ahogyan a 2027-es és 2028-as kötelezettségükre sem. Tehát majd a 2023-as és az azutáni magasabb kötelezettséget is meg kell jelentetniük az áraikban − azaz emiatt drágul majd az üzemanyag jövő év elejétől.
Az Egri Gábor által nyilvánosan nehezményezett (de egyetlen forgalmazó által sem üdvözölt) adóemelés valójában nem adó, hanem kötelezettségmegváltás – mondta Grád Ottó. A nagy benzinkúthálózatok maguk is indíthatnak energiahatékonysági projekteket, vagy beszállhatnak olyanokba – például hűtőgépcserébe vagy lakótelep-szigetelésbe –, amelyeken keresztül akkora megtakarításról szerezhetnek igazolást, amekkorával olcsóbban teljesítik az EKR-kötelezettségüket, mintha a megváltást fizették volna ki. A kisebbeknek, az egy-három fős benzinkutaknak viszont nincs ilyen keretük.
Volt olyan tagország, amelyben megszaporodtak a hatékonyságjavítással kapcsolatos visszaélések. Irreálisan magas energiamegtakarítást számoltak el például a nyári és a téli gumi cseréjével elérhető üzemanyag-megtakarításra, ahogyan egyes üzemanyag-adalékok vagy a motort feljavító adalékok használatára.