Egy friss kutatás szerint a magyar szülők többsége a gyereknap megünneplésére már nem pusztán tárgyi ajándékot keres, hanem a közösen átélhető élményeket is fontosnak tartja. Tízből kilenc család ünnepli a gyereknapot, az ajándékozás középpontjába az együtt töltött idő, a könyvek és a fejlesztő játékok kerülnek – írja közleményében a Regio Játék vállalat.

A teljes magyar lakosságra nézve ugyan nem reprezentatív a kutatás, de a válaszadók kétharmada emlékszik úgy, hogy már saját gyerekkorában is hagyomány volt az ünneplés, egyharmada pedig gyermeke születése óta figyel erre tudatosan. A gyereknap jelentős esemény a magyar családok életében: egy 1600 fő részvételével készített felmérés alapján tízből kilencen ünneplik a kicsiket május utolsó vasárnapján.
Gyereknap: élmény is, ajándék is
A felmérésből kiderült, hogy a szülők harmada kizárólag közös programmal – például családi kirándulással, állatkert, kalandpark vagy játszóház-látogatással – ajándékozza meg gyermekét. Sokan választanak kifejezetten olyan rendezvényeket, ahol ugrálóvár, trambulin, arcfestés és kreatív foglalkozások, koncertek is várják a kicsiket. A családok többsége (57 százalék) azonban az élményeket szívesen kombinálja tárgyi ajándékokkal is: a gyerekek kétharmada könyvet, foglalkoztatófüzetet és játékot is kap gyereknapra. A vállalat értékesítési adatai szerint a 3–8 éves korosztály kapja a legtöbb játékot ilyenkor, de a választott ajándékok jelentős része nem pusztán szórakoztató, hanem fejlesztő jellegű is. A kisebbek körében továbbra is népszerűek a buborékfújók és a társasjátékok, míg a nagyobbaknál a szabadtéri játékok, a legó és a kreatív készletek dominálnak.
Mennyi költünk ajándékra gyereknapon?
- a szülők húsz százaléka ötezer forint alatti összeget,
- ötven százaléka öt-tízezer forintot,
- a fennmaradó harminc százalék ennél is többet költ gyermekenként.
A játékkereskedőnél a gyereknapot megelőző héten keresik a legtöbb, kifejezetten gyereknapra szánt játékot, ebben az időszakban az átlagos kosárérték online 13 ezer forint, áruházi vásárlás esetében pedig tízezer forint.
„A gyereknapi eladások azt mutatják, hogy a szülők tudatosan keresik azokat a játékokat, amelyek nem merülnek ki a pillanatnyi örömben. Egyre gyakoribb az a szemlélet, hogy az ajándék ne csak aznap legyen érdekes, hanem hosszabb távon is értéket képviseljen. A játék öröme pedig sokszor túlmutat magán a tárgyon; valódi élményeket és közös pillanatokat teremt” – emelte ki Gyaraki Dávid, a Regio Játék ügyvezető-helyettese. A felmérés pozitív képet fest a gyereknapról mint közös családi eseményről, hiszen a nagyszülők is aktívan részt vesznek az ünneplésben, így összességében elmondható, hogy a jeles nap népszerű és fontos családi ünnep maradt, ami az ajándékozáson túlmutatva kiváló alkalmat teremt a generációk közötti kapcsolódásra és a valódi figyelemre – összegezte a kutatás tapasztalatai a vállalat közleménye.