Elektromos repülőgépeket rendelt a United

Kézzelfogható közelségbe került az elektromos repülőgépek kereskedelmi használata, legalábbis erre enged következtetni, hogy az egyik legrégebbi és legnagyobb amerikai légitársaság, a United Airlines kétszáz ilyet rendelt egy göteborgi cégtől.

Bugnyár Zoltán (Svédország)
2021. 07. 24. 17:47
Elektromos repülőket rendelt a United Airlines Forrás: Fotó: HeartAerospace
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Svédország nagy múlttal rendelkezik repülőgép-fejlesztés és -gyártás területén. A Saab első konstrukciója, a B–17-es már több mint nyolcvan éve szállt fel, és a cég azóta is aktív szereplője a légi iparnak, többek között a Magyarországon rendszeresített Gripen vadászbombázókat gyártó konzorcium (Industrigruppen JAS) egyik tagja. Most egy göteborgi start-up ígéri, hogy 2026-ra olyan repülőgépet dob a piacra, amely kizárólag elektromos motorral fog repülni.

Az ES–19 elnevezésű gépen mindössze 19 utas repülhet és 400 km megtételére lesz alkalmas Fotó: HeartAerospace

A cég alapítója, Anders Forslund pedig nemrég azt jelentette be, a terv megvalósításához sikerült befektetőket találnia, többek között a United Airlinest, így 35 millió dollár áll a projekt rendelkezésére. A légitársaság rögtön meg is rendelt kétszáz elektromos repülőt, valamint további százat opcionálisan, amelyeket belföldi járatokon kívánnak majd használni. Az ES–19 elnevezésű gépen mindössze 19 utas repülhet és 400 km megtételére lesz alkalmas, ugyanakkor

ha megvalósul a terv, nagy lépés valósul meg a fosszilis üzemanyaggal működő gépek kiváltásának irányába.

A Unitednak fontos lépés az első elektromos flotta kötelékbe állítása, mivel célkitűzései között szerepel, hogy 2050-re a károsanyag-kibocsátását száz százalékkal csökkenteni akarja.

A 2018-as alapítású HeartAerospace tavaly már bemutatta azt a 400 kW teljesítményű elektromos hajtóművet, ami a konstrukció létrejöttében döntő fontosságú. Az ES–19 nemcsak a környezeti terhelést csökkenti, hanem a légitársaságok üzemeltetési költségeit is, hiszen az elektromotor sokkal kevésbé komplex, mint egy hagyományos hajtómű. Forslund azt nyilatkozta a legnagyobb svéd üzleti napilapnak, a Dagens Industrinak, hogy a negyven főből álló csapata azon fog dolgozni, hogy a gép szűzrepülésére már 2024-ben sor kerüljön.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.