Kérésre felveszik a maszkot a vásárlók, nincs vita, csak feledékenység

Inkább csak feledékenységből, vagy az új szabályok hiányos ismerete miatt fordult elő a kötelező maszkviselés szigorított rendje szerinti első napon, hogy nem volt a megfelelő védőviselet kéznél az egyes helyekre betérőknek, ami csak a boltokban lehet némiképp meglepő, mivel a vásárláshoz már májusban előírta a kormány a maszkhasználatot. Márpedig hétfőtől minden ott dolgozót is fenyegeti a szigorú ellenőrzés esélye, amit első körben maga a boltos végez el. A gyakorlat hiánya miatt még akadnak aggodalmak, de összességében jól vizsgáztak az áruházakban, különféle üzletekben a hétköznapjaikban ismét fegyelmezettebb magatartásra kényszerített vásárlók.

2020. 09. 21. 13:59
2020.03.18. Budapest Korona vírus Budapestne, vendéglátás, tömegközlekedés, maszk Fotó: Arpad Kurucz
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fennakadások nélkül zajlik a kiskereskedelem a járványügyi szigorításokkal mától több helyen kötelezővé tett védelmi viselet tükrében, sőt, a várakozásoknak megfelelően a rendelkezés életbe lépésével látványosan nőtt a maszkviselők aránya – a boltokban legalábbis mindenképp, ahová már be sem engedik azt a vevőt, aki fedetlen arccal érkezik.

A maszk nélkül érkezők a tapasztalatok szerint nem az ellenállás kedvéért, hanem feledékenységből vagy az újabban a kötelezettség alá vont helyeken még tájékozatlanság miatt nem rendelkeztek hétfőn a szükséges viselettel, például volt, ahol a vásárláshoz sem hoztak magukkal vevők,ahol csalódottan visszafordulhattak, vagy például a postán, ügyfélszolgálaton tett látogatásnál maradt el a maszk.

Szabálytalan az állon hordott viselet

- Még mindig látunk olyanokat, akik rosszul viselik a maszkot, a legtöbbször egészen az állukra tolva, vagy úgy, hogy az orruk kilóg. Ugyan a többség betartja az előírást, főleg a boltokon belül, de az is biztos, hogy

még sokszor el kell mondani a helyes védőviselet szabályait, amikor az orr és a száj eltakarása teljes körű, a maszk jól illeszkedik az arcra

- mondta lapunknak Bubenkó Csaba a hétfői tapasztalatokról.

A bejáratnál vagy a boltba lépve felszólítják a maszk nélküli vásárlót arra, hogy tegyen eleget a kötelezettségnek Fotó: Magyar Nemzet

A Kereskedelmi Dolgozók Független Szakszervezetének elnöke felhívta arra a figyelmet, hogy ugyan még a jogszabály szigorítása előtt, de azt már vásárlók is észrevételezték: a bolti alkalmazottaknak naponta plusz erőfeszítésekre lehet szükségük az előírás folyamatos, szabályos betartásához. Például egy helyen a pénztáros arra panaszkodott a sorban állóknak, hogy idegesíti a viselet, mert kényelmetlen, de nem tudja, mit tehet, hogy elviselhetőbb legyen a munkahelyére vonatkozó kötelezettség.

Hamarabb fáradnak az eladók

Mivel még nincsenek kialakult jó gyakorlatok, az érdekképviselő szerint most is létező jelenségről van szó, főként a levegőtlenebb, kisebb méretű boltokban jellemző ez, vagy, ahol nincs légkondícionáló felszerelve. De sokaknál ilyen körülményekre sincs szükség, hanem egyszerűen nem bírják, ha nem tudnak akadálytalanul lélegezni. Bubenkó Csaba szerint a szigorú ellenőrzés és a büntetés esélye miatt idővel kiélezheti a helyzeteket, ha nem alakítanak ki az adott egységben élhetőbb rendszert.

- Ha jelzi a dolgozó, hogy igényli a levegőt, elfáradt, akkor ezt el kell hinnie és főleg elfogadnia a főnökének. Hiszen a megszokottól eltérő, egész nap a munkaruházat kötelező részét jelentő maszkot sokfelé még csak most kezdték viseltetni a beosztottakkal – jelentette ki.

Szerinte ugyanis látni kell, hogy nagy különbséget jelent, hogy míg a vevő bemegy, és legfeljebb egy-két órát tölt bent egy nagyobb áruházban, onnan kilépve viszont már felszabadulhat, addig a bent maradó dolgozó még órákon át viselheti a maszkot. Szünetet azonban nem mindig tarthat, mert a forgalmas napszakokban nem nézik jó szemmel a gyakori szünetet tartó pénztárost, árufeltöltőt. – Az is kihívás, hogy meg kell tanulni benne érthetően beszélni a vevővel. Ezekre is időt kell hagyni úgy, hogy miközben mindenki szabályszerűen viseli a maszkot az üzleteken belül, türelmesebbek az ott dolgozókkal – fűzte hozzá az elnök.

Zsebbe kell nyúlnia a munkaadóknak

Az elnök szerint egyébként leginkább úgy kerülhető el a probléma, hogy a cégek – tekintettel a fokozott hatósági figyelemre -

lehetővé teszik a komfortos munkavégzést, főként úgy, hogy nem spórolnak a jó minőségen, és olyan maszkokat szereznek be, hogy a naponta legalább 8, de sok helyütt 10-12 órás műszakok elviselhetőbbek legyenek az érintetteknek.

Megjegyezte, hogy már csak amiatt is megérdemlik a törődést a bolti dolgozók, mert ők már az első hullámban is naponta alaposan kivették a részüket a védekezésből, illetve például amikor tömegek vásárolták fel a tartós cikkeket, ráadásul úgy, hogy az átlagnál magasabb volt a kitettségük a vírusnak.

Kirívó eset a tájékozatlan boltos

Azt is megtudtuk – folytatta -, hogy a rendeletre való felkészülés idején előfordult olyan vegyesbolt, ahol az új elvárásokról semmit nem mondtak a beosztottaknak, és nem is tettek különösebb intézkedéseket. Ezért ott az eladók álltak neki a hét végén maszkokat varrni a kollégáknak is, mivel látták a hírekben, hogy nagy büntetés jöhet.

- Megengedhetetlen, hogy akadnak olyan kereskedelmi vállalkozások, amelyek teljesen figyelmen kívül hagyják a szabályokat. Nagyot kockáztat az ilyen munkaadó – jegyezte meg a szakszervezeti vezető.

A busztól a boltig is maradhat a maszk, úgyis fel kell venni, mielőtt belépünk az üzletbe Fotó: Kurucz Árpád

Nem vitatkoznak a vevők

– A hazai tulajdonú üzletláncok tapasztalatai szerint a vásárlók is elfogadták, hogy a fokozódó járványhelyzetben sokkal fegyelmezettebben kell ügyelni a szabályok betartására. Eddig nem történt semmilyen ellenkezés, a vevők a maszkot az üzletbe belépve önállóan vagy kérésre azonnal felteszik – tájékoztatott a Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség (MNKSZ).

Neubauer Katalin főtitkár a Magyar Nemzetnek elmondta: már az előző napokban is azt érzékelték a kiszolgálás során az élelmiszerboltokon kívül minden termékkörben, például a játéküzletekben, a sport- és különböző ismert ruhaboltokban is, hogy

a magyarok többsége tisztában van a szabályozás lényegével és nem az üzletek dolgozóin kéri számon a szigorúságot.

– Együttműködésre számítunk a boltokban a napi vásárlás során, és azt is kínáljuk a vásárlóknak, hogy minél rövidebb legyen a járványidőszak, és főleg, hogy a mindennapokban ne legyen szükség további korlátozásokra – emelte ki a nagy üzletszámú kereskedelmi hálózatokkal napi kapcsolatot tartó nemzeti kereskedelmi szövetség képviselője.

Jelezte, hogy az iparágban a közös munka folyamatos. Eszerint a meghatározó piaci szereplők a megszokott üzemeltetési feladatokon túl naponta tájékozódnak a járványügyi védekezéshez szükséges eljárásokról, követelményekről és jó megoldásokról, a rendszeres belső egyeztetések során pedig a cégek egymással is tapasztalatokat cserélnek.

Le sem veheti a védőeszközt, amíg az üzletben tartózkodik, sem a vevő, sem a kereskedő Fotó: Mirkó István

– Most ismét kértük a kereskedőket a szabályos és előírt eljárások fokozott betartására, a vásárlók határozott tájékoztatására. Felhívtuk arra is a figyelmet, hogy különösen fontos feladat a boltokban a maszkviselésre vonatkozó figyelemfelkeltő hirdetmények megújítása, ezeket jól látható módon kell kihelyezni a bejáratnál – mondta Neubauer Katalin.

Tisztázott helyzetek

Kiemelte, hogy a rendelet pontosan leszögezi: a maszk viselése az üzlethelyiségben tartózkodó (hat évnél idősebb) személyek mindegyikére vonatkozik. Vagyis

már nem lehet sehol kérdés, hogy a kötelezettek körébe nemcsak a vásárló, hanem az eladó, a pénztáros, a polcfeltöltő, a karbantartó, a vezető, az igazgató, a tulajdonos, a beszállító, a takarító, azaz minden betérő tartozik.

A szabályozással kapcsolatban azt is hangsúlyozta, hogy a cégek minden erejükkel segíteni kívánják a koronavírus-járvány fékezését, erre az előírások pontos megismerése után igyekeztek is teljeskörűen felkészülni.

Értékelik a rájuk ruházott jogokat

– Nagy gesztusként értékelik az üzletek üzemeltetői, hogy – mivel érdekeltek az iparág, illetve az ország biztonságos és gördülékeny működésének elősegítésében –

a szigorított járványintézkedések részeként partnerként tekint rájuk a kormány, és új hatáskörökkel ruházta fel a piaci szereplőket

– fogalmazott az MNKSZ főtitkára, utalva rá, hogy a boltosokat immár följogosították arra, hogy a maszktagadókat távozásra szólítsák fel, sőt kötelezettségként írták elő, hogy meg kell tagadni a kiszolgálást azoktól, akik hanyagolják a kötelező viseletet.

Nincs idősáv, de maszk van, amely az idősebbeknek is kötelező Fotó: Havran Zoltán

Hatásosnak bizonyulhat a szigorítás

– A nagy áruházláncok jelzései szerint érezhetően javult a fegyelem, sokkal többen érkeznek maszkkal az üzletekbe. A plázákban is felfutottak az arányok: az épületeken belül működő boltok, lottózók, szolgáltatások alkalmazottai, és a biztonsági őrök a megfigyelések szerint szinte kivétel nélkül szabályosan viselik a védőeszközt, egész nap. A fiatalokra is már inkább jellemző, hogy felhúzzák, ahogy általánosan a boltok látogatóinak nagy része is, az élelmiszerboltokban pedig mindenki betartja a kötelezettséget. A legtöbb helyen azért akad még egy-két kivétel, akin ugyan ott lóg, de nem megfelelően a viselet – jelezte a külföldi tulajdonú hálózatokat képviselő Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára hétfőn.

Vámos György szerint ugyan az első napon még nem szabad tendenciákat megállapítani, de az remélhetőleg továbbra is megmarad, hogy az általános maszkviselési fegyelemre egyértelműen ösztönző hatással van az új rendelet. Jelezte: a cégek elkészítették a hétvégén a saját belső utasításaikat a kötelezettség betartatásának rendjéről, amit az alkalmazottakkal kell közölni és aszerint eljárni. Ezt minden kereskedelmi szereplőnek meg kell tennie.

Még kérdéses, hogy az eddig önmagában is alkalmazott plexilapok alá is kell-e húzni maszkot Fotó: Havran Zoltán

– A vállalatok kiadják az utasításokat, és megjelölik azokat a dolgozókat, akik a meglévő feladataik mellett az újakra is figyelnek. Így például az egyikük a bejáratnál figyelmezteti a vevőket, míg más beosztottak a pultok, különböző osztályok környékén pásztázzák a vásárlóközönséget. Ez a nagyobb áruházakban jellemző eljárás, ahol szervezetten zajlik az előírások betartatása, a kisebb üzletekben értelemszerűen a meglévő dolgozók maguk osztják fel egymás között a felelősségi köröket – ismertette a főtitkár.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.