Megindult a járattörlési hullám Ferihegyen

A légi közlekedés egészét fájdalmasan érinti a határzár bevezetése. Nemcsak a légitársaságok és a repülőtér, de a földi kiszolgálók és a légi irányítók is nehéz helyzetbe kerülnek, ha külföldi állampolgárok nem utazhatnak Magyarországra.

2020. 08. 30. 21:39
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– A kormány által bejelentett, szeptember 1-jétől életbe lépő beutazási korlátozások várhatóan hasonlóképpen befolyásolják az utasforgalmat, mint ahogyan az március közepe és június között már egyszer megtörtént – mondta el lapunk kérdésére Valentinyi Katalin, a Budapest Airport kommunikációs vezetője. Már látható, hogy a bejelentés óta számos légitársaság törölte járatait a következő hónapra, ezért az utasszám tekintetében a korábbi korlátozások során tapasztalt szintre számítanak: ez napi háromezer alatti utast jelenthet, míg szeptemberben általában napi ötvenezernél is több utast indít és fogad a repülőtér.

Kiüresedés. Rövidesen újra ez a kép fogadhatja majd a Ferihegyre látogatókat Fotó: Kurucz Árpád

 

Pedig augusztusban már naponta csaknem nyolcvan járat szállt le, illetve fel a Ferihegy 2-es terminálon, ami a tavaszi időszak átlagának legalább négyszerese. Ebben a hónapban már heti ötszáz közvetlen légi járat volt elérhető Budapestről, 98 úti célra. Júliusban az utasforgalom még csak éledezett, több mint nyolcvan százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól, az azt megelőző hónaphoz viszonyítva ugyanakkor már háromszor annyian repültek. A Budapest Airport adatai szerint az év hetedik hónapjában 301 ezer érkező és induló utast regisztráltak. A CAPA légiközlekedési tudásközpont adatai szerint a budapesti repülőtéren az év első hét hónapjában 3,2 millió utas fordult meg, 64 százalékkal kevesebb, mint tavaly ugyanebben az időszakban.

Nemcsak a reptér-üzemeltetőt érinti rosszul a határzár, hanem a kiszolgáló vállalkozásokat is. A közelmúltban ment csődbe az állami tulajdonú Malév GH, a helyén keletkezett résbe a délkelet-európai piacon meghatározó, több mint harminc repülőtéren jelen lévő görög Goldair-csoport pályázik, amely a BHS Handling Kft. felvásárlásával terjeszkedik a régiónkban. A BHS Handling Kft. januárban szerezte meg a repülőgépek és a légi utasok teljes körű kiszolgálásához szükséges hatósági engedélyeket, és a nyilvános adatbázisok szerint július 20-án Goldair BHS Kft.-re változtatta a nevét. A ferihegyi földi kiszolgálást jelenleg a brit Menzies és a török Celebi uralja. A harmadik versenytárs a hazai nagyvállalatok tulajdonában lévő Airport Service Budapest.

A várhatóan jelentősen visszaeső forgalom miatt elképzelhető, hogy a földi kiszolgálók közötti verseny átalakul a következő időszakban.

 

A magyar légtérbe berepülő gépek csökkenő száma nehéz financiális helyzetbe hozza a légi irányítókat is. Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója a közelmúltban azt nyilatkozta, a navigátorok azt szeretnék, ha garantálnák számukra azt a stabil jogszabályi környezetet, amelynek köszönhetően a kieső költségeik megtérülhetnek. A korlátozások miatt ugyanis jelentősen csökkentek a többnyire állami kézben lévő szolgáltatók bevételei, mivel azok az útvonal- és terminálnavigációs díjakból származnak. A légi forgalom tavasszal rövid idő alatt Európa-szerte több mint kilencven százalékkal csökkent a korábbi év azonos időszakához képest. A HungaroControl által kezelt forgalomban is 90–95 százalék közötti csökkenést regisztráltak. A határzár esetén hasonló folyamatok játszódhatnak le szeptemberben is.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.