Ha csak az elmúlt tíz évet vesszük figyelembe, már a 2009-es voksoláskor ott függött Damoklesz kardja az unió fölött: ekkor zajlott ugyanis a szervezet alkotmányának is betudható lisszaboni szerződésről szóló vita Írországban, ami alapjaiban lehetetlenné tette, hogy – az európai vezetők óhajának megfelelően – még a júniusi voksolás előtt életbe lépjen a dokumentum.
A szerződés pedig alapvető fontosságú, ugyanis az Európai Parlamentet társjogalkotóvá teszi az Európai Tanács mellett, valamint az egységes nemzetközi fellépést megkönnyítve létrehozza az Európai Tanács elnöki székét, illetve a kül- és biztonságpolitika főképviselő pozícióját. Mivel Írországban 2008 júniusában egy népszavazás során elutasították a szerződés ratifikációját, a megismételt szavazásra pedig csak 2009 októberében került sor, a júniusi európai választásokon még nem egy mesterségesen megerősített uniós parlamentet választottak a polgárok.
Nem bíztak a népben
Mindenesetre már ekkor sokat sejtetett, hogy Írországban a referendumot az információhiányra hivatkozva ismételték meg, míg például Franciaországban és Hollandiában – ahol népszavazáson utasították el a szerződés elődjét, az uniós alkotmányt – ezúttal már nem bízták a népre a választást, így a parlament ratifikálta a lisszaboni szerződést.
Mindez annyiban mutatkozott meg az európai választások eredményében, hogy már 2009-ben bomlásnak indult az egység: a 736 megválasztott képviselő negyven százaléka nem a politikai fősodorhoz tartozó néppárti és szocialista blokk soraiba került, a zöld frakció erősödni kezdett, illetve a voksolást követően megjelent a színen az Európai Konzervatívok és Reformerek csoport. Utóbbi, jobbközép és eurokritikus frakció létrehozását David Cameron brit exminiszterelnök szorgalmazta, akinek a vezetésével a konzervatívok elhagyták az Európai Néppártot, részben azzal indokolva a döntést, hogy a csoport túlságosan föderalista.

Fotó: REUTERS/Cathal McNaughton
A megszorítások átka
A szőnyeg alá söpört problémák 2014-ben aztán visszaköszöntek: mindamellett, hogy ekkor már a lisszaboni szerződés előírásainak megfelelően zajlott az uniós voksolás, David Cameron pedig 2013 januárjában megfogalmazta a brexitreferendum ötletét, a „gondokat” tetézte, hogy a déli tagállamokban a gazdasági válság, illetve az azt követő megszorító intézkedések váltottak ki elégedetlenséget nem csak a helyi kormányok, hanem Brüsszel irányába.