Európa Washington irányába néz, és eszébe jutnak Donald Trump korábbi vámintézkedései, írja a Zeit Online. Európa vezető autólobbistája és a Mercedes-Benz vezérigazgatója most is ettől tart. Ola Kallenius, aki január óta az európai autóipari szövetség, az Acea elnöke, figyelmeztető levelet írt az EU Bizottságának.
Az EU-nak törekednie kell egy nagyobb megállapodásra az Egyesült Államokkal, és meg kell próbálnia elkerülni egy esetleges kereskedelmi konfliktust.
– írta Kallenius.
Szerinte bármilyen vámnak „közvetlen és jelentős pénzügyi következményei” lennének az európai autóiparra nézve, amely összesen 13 millió embert foglalkoztat az EU-ban, és a gazdasági teljesítmény hét százalékát adja. Egy sajtótájékoztatón hozzátette, hogy ezért nagyon sürgősen meg kell nyitni a tárgyalási teret az új amerikai kormánnyal. Az új amerikai elnök hivatalba lépésének egyik első lépéseként 25 százalékkal akarja megemelni a Mexikóból és Kanadából származó összes áru importvámját. A választási kampányban emellett minden külföldi termékre legalább tízszázalékos, a kínai importra pedig akár hatvanszázalékos vámot is bejelentett.
Németország a fókuszban
Németországot exportáló országként különösen súlyosan érintenék az ilyen intézkedések.
„Az Egyesült Államok jelentősége a német exportipar számára jelenleg nagyobb, mint az elmúlt 20 évben bármikor” – írta a Szövetségi Statisztikai Hivatal. Az Egyesült Államok már kilencedik éve a német exporttermékek legfontosabb vásárlója.
Németországból 2023-ban közel 158 milliárd euró értékben exportáltak árukat az Egyesült Államokba. Ez az összes német export közel tíz százaléka. A német vállalatok több árut adnak el az USA-ba, mint amennyit onnan Németországba importálnak.
„Nincs még egy olyan ország, amellyel szemben Németországnak ilyen magas kereskedelmi többlete lenne” – mondta Lisandra Flach, a müncheni ifo Intézet Nemzetközi Gazdaságtani Központjának vezetője. Az Egyesült Államok kereskedelmi deficitje csak Kínával, Vietnámmal és Mexikóval szemben nagyobb.
„Ezért Trump különösen Németországra összpontosíthat” – véli Flach.
Ha Trump húszszázalékos vámot vetne ki minden importált árura, és Kína, Németország és az EU válaszul megtorló vámokat vetne ki, az a gazdasági teljesítmény körülbelül egy százalékának megfelelő negatív hatást gyakorolna a világgazdaságra.
Az IMK forgatókönyve szerint Németországban mintegy 300 ezer munkahely kerülne veszélybe.
Brüsszel most olyan tárgyalási koncepciókon dolgozik, amelyekkel az Egyesült Államok által támasztott kereskedelmi akadályokra lehet válaszolni. Egyelőre nem nyilvános, hogy az EU miként kíván hatni Trumpra, és ki vállalja a vezető tárgyaló szerepét. Tisztán formálisan ez Ursula von der Leyen, az EU Bizottság elnökének a feladata lenne. Mindazonáltal most mindenféle elképzelések keringenek arról, hogy ki tudná ezt a szerepet sikeresebben betölteni.
A legmegfelelőbb személy Trump irányába Orbán Viktor lenne
„Fel kell tenni a kérdést, hogy Trump milyen személyiséggel hajlandó értelmesen beszélni kereskedelempolitikai kérdésekről” – mondja Gabriel Felbermayr osztrák közgazdász és szabadkereskedelmi szakértő.
Felbermayr szerint az EU nevében Orbán Viktor magyar miniszterelnököt kellene küldeni Washingtonba. A német lap arról ír, hogy a New York Timesnak adott nemrégiben megjelent interjújában a leköszönő magyarországi amerikai nagykövet is arról számolt be, hogy Trump nagy szimpátiát érez Orbán Viktor iránt.
„A magyarországi autóipar is az egyik nagy vesztese lenne egy transzatlanti kereskedelmi háborúnak” – teszi hozzá Felbermayr. Ezért a magyar miniszterelnöknek ebben a kérdésben saját érdekei vannak, amelyek egybeesnek az EU egészének irányvonalával.