Mondják, hogy amint a zenében Kodály Zoltán, illetve Bartók Béla, a lírában pedig Illyés Gyula, úgy szólaltatta meg népiségünk szólamait legérettebb műveiben Tamási Áron, akit Móricz Zsigmond mellett a magyar novella újjáteremtőjének is joggal nevezhetünk. Egry Józsefhez, a balatoni Istenlátás festőjéhez hasonlóan Tamási Áron alkotásaiban lényegében azt az érzésmélységet és értékrendet hozta el a szétszakított magyar irodalomban, mely által a székely népi katolicizmus misztikumával átszőtt, a székely nyelvezettel és furfangossággal ékesített erdélyi Istenlátás szerzőjének tekinthetjük. Regényei, novellái és színművei maguk is festmények, ám azokon nem elég a természet igazságait visszaadó színeket szemlélni, hanem azok mögé is kell látni, ugyanis ezen alkotások a már Tamási életében kiveszőben lévő értékrend festményei. Amint azt maga az író összefoglalta: „Új embert kell nevelni, helyesen. Akinek öröm lesz lelkileg és erkölcsileg is élni, és élhet is úgy.” Tamási spiritualizmusa, melynek középpontja a minden élet és jelenség mögött álló Isten hatalma és szeretete, ott van a hargitai vihar tombolásában, az örökké zöld Székelyföld ősi fenyőinek tetején kirajzolódó keresztekben, vagy épp a Sóvidékre világító első csillag kacagásában. A Hargitából a pusztító vihar után ködként felszálló hatalmas felhők: a béke. A havasi legelők levegője: a megnyugvás. A székelyföldi bölcs temetők kopott keresztjei: az emberszeretet. A Nemere valaha volt korok dalait idéző sikoltása: a remény és a hit. S mindezek összessége nem más, mint maga az igazság, a szülőföldünkhöz való feltétlen ragaszkodás. Ez Tamási világa, s ebben áll ereje is, mellyel Dsida Jenőhöz hasonlóan az isteni mélységből áradó humánum evilági tolmácsa: „… megfogadtam, hogy a szegények és az elnyomottak zászlaját fogom hordozni, bármerre vezéreljen is az utam” – mondja Ábel-trilógiájának hőse. Ábel útját megismerve mi magunk is feltesszük a kérdéseket: hol van az igazság? Mi az élet értelme, mi célból vagyunk itt a földön? S végül szívünk elvezet minket a válaszhoz: azért vagyunk a világon, hogy valahol otthon legyünk benne. Nem kell csodálkoznunk azon, hogy az 1930-as években már – főként Ábel igazságkeresésének köszönhetően – Tamási Erdélyben és országosan is ismert és elismert író volt.