A göcseji tanító, Strobel Zsigmond és Hampó Rozália harmadik és egyetlen felnőttkort megért közös gyermeke az egyik legnépszerűbb magyar szobrászművész lett. Kisfaludi Strobl Zsigmondot a nyugati és keleti művésztársadalom egyaránt ismerte és elismerte, a harmincas években műtermet tartott fenn Londonban és Budapesten is.
Vitathatatlan, hogy – akárcsak a film – a szobrászat is nagyon költséges művészeti ág, ezért főként a közterekre kerülő műalkotások esetében szinte lehetetlen függetleníteni a politikai hatalomtól.

Fotó: Fotók: Göcseji Múzeum
Kostyál László művészettörténészt, a zalaegerszegi Göcseji Múzeum igazgatóhelyettesét, aki doktori disszertációját Kisfaludi Strobl Zsigmond életművének szentelte, arról kérdeztem, kimutatható-e jelentős különbség a londoni és a budapesti műtermekben születő alkotások között, érzékelhető-e olyan művészi törekvés, amely az itthoni politikai kontextus miatt háttérbe szorult, de Londonban erőteljesebben érvényesült.
– Ha egy szobrász köztéri alkotásokban gondolkodik, nem lehet túl finnyás a megrendelőt illetően, ellenkező esetben kizárólag a műtermének dolgozik – mutatott rá a művészettörténész.
Hangsúlyozta, Kisfaludi Strobl Zsigmond kapcsán nem egy megélhetési szobrászról beszélünk, hanem elsősorban egy olyan művészről, aki hét évtizedes pályája során mindvégig ugyanabban az akadémikus, klasszikus stílusban alkotott, amelyben hitt, és minden politikai kontextusban megtalálta a lehetőséget, hogy művészetét kiteljesítse, ugyanakkor a politikummal szemben mindig a művészetet helyezte előtérbe, de a művészi irányzatok divatjától is távol maradt. Mint rámutatott, ezért nem találhatunk lényeges különbséget a Londonban vagy Budapesten készült művek között.
– Régimódi művész vagyok, nem absztrakt. Az érthetőséget keresem. A szoborban legyen dinamikus erő, mondjon valamit, és hasson a szemlélőre. Azok a művészek, akik más művészek munkáit nézik, amikor dolgoznak, sohasem alkothatnak eredetit. Az igazi művészet legnagyobb mestere a természet – vallotta Kisfaludi Strobl Zsigmond, aki a budapesti Képzőművészeti Főiskolán 1960-ig, több mint három és fél évtizeden át számos művészgenerációnak mutatott példát a klasszikus szépség szolgálatából.