Vér, gerillák, szabadságharc, szerelem – mindez egy erdőben, a világosi fegyverletétel után. Ha pontozni kellene, a Guerilla című új magyar történelmi film 6-7 csillagot érdemelne, azt is elmondom, hogy miért.
Kárpáti György Mór első nagyjátékfilmje nem remekmű, de megvannak az erényei is. Kezdjük egyenesen az Achilles-sarkával, mégpedig azzal, hogy a filmbeli történet, főleg a fordulat, túlontúl kiszámítható. A főszereplő karaktere tálcán kínálja a végkifejletet, amivel az égvilágon semmi baj nem lenne, ha az nem volna kézenfekvő és sablonos megoldás.
A Guerilla története viszont érdekesen kezdődik: derék, harcedzett forradalmár szabadcsapatok, tehát a gerillák egy erdőben keresnek menedéket a cári csapatok elől, és megpróbálnak életben maradni a bizonytalanságban, hiszen nem tudnak a világosi fegyverletételről, sem egyebekről. Barnabás (Váradi Gergely), a főszereplő, aki meglógott a sorozásról, az önkéntes öccséhez utazik, akit nagyon régen nem látott.

Fotó: Facebook
Már a film legelején osztrák katonákba botlik, akik kivégeznek előtte egy rabkötélen hurcolt magyar katonát, de holttesteken lakmározó férgeket is láthatunk a kezdeti filmkockákon, tehát sejthetjük, hogy nem egy kedélyes mozira ültünk be.
Öccsét egy erdőben, a gerillatáborban találja meg. Barnabás szégyenében azt hazudja, hogy maga is katona volt, ezért besorozzák, majd beleszeret a sebesülteket ápoló nővérbe, akibe viszont a testvére is szerelmes. Ezzel Barnabás olyan hazugságspirálba kerül, amely mindenki vesztét okozza, de ennél több részletet nem árulok el.
Amit a hasonló filmekről nem mindig lehet elmondani: a szerelmi szál szerves részét alkotja a történetnek, és leginkább a hős, megsebzett öcs és a gyáva, anyámasszony katonája bátyja közötti feszültséget, féltékenységet és a köztük levő megvetést fejezi ki, tehát nem öncélú erdei romantika (a tűz körül ülők ajkáról is a legszomorúbb magyar népdalok boronganak bele az éjszakába).
Szintén a rendező javára lehet írni a film hangulatát, a látványt és a kifejező színeket, valamint azt, hogy végig képes fenntartani a feszültséget, a vészjósló hangulatot, amelyben azt érezzük, hogy most már bármelyik pillanatban megtörténhet az a valami, amire várunk – még ha az a valami nem is akkor következik be és nem váratlan vagy egyedi, mint amire az előzményekből számíthattunk.