A XX. század fordulóján az Egyesült Államokba százezrével vándoroltak ki magyarok, s bár ez a hullám a húszas évekre lecsengeni látszott, akadt olyan hazánkfia, aki akkoriban indult útnak, hogy az új élet reményében hajóval keljen át az óceánon. Ez az időszak egybeesik a mozgókép születésével, a fényképezés pedig addigra a városi értelmiség mindennapjainak részévé vált.
Egy Aszódi Zoltán nevű magyar orvos is ekkor vette az irányt az Egyesült Államok felé. Útját gazdag fotósorozatban rögzítette, majd sok-sok évtized múltán családja a rájuk hagyományozott képeket a Fortepan digitális gyűjteményének rendelkezésére bocsátotta.
Az 1929-es, közel egy évig tartó útról – tizenhét évvel a Titanic elsüllyedése után – az óceánjáró luxushajó fedélzetéről készült fotókat láthatjuk, és még jó pár utcaképet New Yorkból. Például a világ pénzügyi központjának számító Wall Street-i flaszter fekete-fehér képét: a fotó néhány hónappal az előtt az ominózus pénzügyi összeomlás előtt született, amely sokakban megingatta az amerikai álomba vetett hitet.
A magyar történelem számos fontos pillanatát is megörökítik a Fortepan képcsarnokában látható felvételek: az I. Zog albán király és gróf Apponyi Geraldine királyi esküvőjéről készült exkluzív fotóanyagot is digitalizálták, ahogy megannyi városképet Budapestről. Köztük látható az 1965-ös Blaha Lujza tér, a Nemzeti Színház bontásának pillanatai; találunk itt a Gellért-hegyről fényképezett sztereofotót az épülő Erzsébet hídról, majd előbukkan a hetvenes évekbeli, már elkészült hídon átzötyögő villamos.
A korai hatvanas esztendők nagy hóesésében az Istenhegyi úton elakadt Volvót meglódító járókelők közös erőfeszítésének pillanata idézi vissza a korhangulatot, háttérben a régi BKV-buszból kíváncsian ágaskodó utazókkal. Sok a személyes fotó is: arcok, családi képek sorakoznak, a fürdők világa, a szórakozás vagy éppen szocialista ünnepeink uniformisba öltözött egyformasága elevenedik meg rajtuk.

Fotó: Fortepan
Hatalmas gyűjtemény ez, amely civil összefogásból épül idestova több mint harminc éve, két szenvedélyes analógképgyűjtő, Tamási Miklós és Szepessy Ákos kezdeményezése és kitartó munkája eredményeként. A két megszállott gyűjtő 2010-re ötezer képet digitalizált. Ezután hatszáz család osztotta meg velük személyes képeit, amelyek így a gyűjtemény részévé váltak.