Legelején vagyunk a Madách Nemzetközi Színházi Találkozó (MITEM) kínálta felfedező útnak, amelyen az orosz bohóc Szlava Polunyin indított el bennünket a cirkuszban hat alkalommal előadott, világot járt műsorával. Totális színház az övé: esszenciális zene-látvány-kabaré – kevés előadás létezik, amely ennyi érzékszervre képes hatni és a színházi eszköztár majd minden elemét kihasználva sajátos produkciót szül.
Nem túlzás azt mondani, hogy a művész társulata máig hatása alatt tartja a hazai közönséget, még akkor is, ha a produkcióról megoszlanak vélemények. A pantomim műfajától induló Szlava vallja, hogy a szavak elvesztették erejüket, társulata finom gesztusnyelven, precíz, de az improvizációnak teret engedő ritmusban közelít a publikumhoz, mígnem szó szerint körbefonja, pókhálóval borítja be nézőit. A kérdés csak az, mennyire hagyjuk, hogy elfeledett gyermeki mivoltunkat és kreativitásunkat szabadjára engedve sodortassunk ezzel a játékkal.
Az orosz teátrumokból és a volt szovjet utódállamok színházaiból általában nagyobb merítést kapunk a MITEM-en, de rendre megjelennek a Baltikum társulatai: a lett, litván, észt színház ugyanis az utóbbi években a kortárs szcénának kiemelkedő rendezőket és produkciókat adott. Eljönnek a határon túliak, idén elsőként felvidéki társulatot is várunk. A kis népek színházművészetére is nyitott találkozón ezúttal a kazak színház jelenléte hordozza majd azt a fajta különlegességet, amit néhány éve a jakutföldi társulat jelentett a mustrán.

Fotó: MITEM
Ha stiláris kapcsolódást keresünk a MITEM műsorában látható előadásokban, elmondható, hogy a produkciók ahhoz az esztétikához közelítenek, amit Vidnyánszky Attila, a fesztivál megálmodója és művészeti vezetője a költői színház megnevezéssel ragad meg. Emellett az antropológiai színház jegyei is tetten érhetők, az előadásokban felismerhető az a rendezői törekvés, amely a világ különböző tájainak, mestereinek, tapasztalatainak beemelésével sajátos produkciót szül. A fesztivál visszatérő vendége, Eugenio Barba rendezése tipikusan kultúrákat ötvöző művészet.