Vasfüggöny, szabadság, palimpszeszt

Olyan alkotások párdarabjait csodálhatjuk meg, amelyek a New ­York-i Museum of Modern Artban, a Metropolitan Múzeumban, a londoni Tate Modernben vagy a párizsi Pompidou Központban láthatók.

B. Orbán Emese
2019. 04. 30. 12:36
Makláry Kálmán gyűjteményéből Gimesy Péter válogatta össze a tárlat anyagát Fotó: Teknős Miklós
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Franciaországban élő világhírű magyar festőművész Reigl Judit holnap kilencvenhat éves lesz. Hosszú és nem kevésbé kalandos életutat mondhat magáénak Szőnyi István Kapuváron született tanítványa, aki budapesti és római tanulmányai után pontosan kilencedik „nekifutásra” jutott át 1950-ben a vasfüggönyön, hogy szabadon festhessen, azt, ami az ő kedvére való, nem pedig politikusportrékat rendelésre.

Az európai absztrakt expresszionista művészet képviselőjeként vált ismertté, első egyéni kiállítása 65 évvel ezelőtt Párizsban volt, és 2005-ig kellett várni, míg végre itthon is megismerkedhettünk a képeivel a Műcsarnokban megrendezett retrospektív kiállításán. A későbbiekben sem kényeztettek el bennünket Reigl Judit-tárlatokkal, miközben képeinek árfolyama folyamatosan emelkedik.

A Sotheby’s aukciós­ház két, viszonylag friss és nyilvános adata szerint 2016-ban a festőművész a Robbanás (Éclatement) című sorozatának 1955-ben készült egyik nagyformátumú előképe jutalékkal együtt 412 ezer euróért (128 millió forintért) kelt el, tavaly nyáron pedig a Tömb­írás sorozatból való egyik alkotása 273 ezer euróért (csaknem kilencvenmillió forintért) cserélt gazdát.

Makláry Kálmán gyűjteményéből Gimesy Péter válogatta össze a tárlat anyagát
Fotó: Teknős Miklós

Makláry Kálmán galériatulajdonos évtizedek óta ápol szoros baráti és munkakapcsolatot a művésznővel, az ő jóvoltából a múlt év őszén láthattuk egy 35 alkotást bemutató minitárlaton ­Reigl Judit fekete-fehér kollá­zsait, tus papírmunkáit és olajfestményeit A Fekete is egy Szín című kiállításon a Kálmán Makláry Fine Arts galériában. Pont egy hónapja viszont, szintén Makláry Kálmán gyűjteményéből átfogó, május 5-ig látogatható kiállítás nyílt az Ybl Budai ­Kreatív Házban. A különböző festői periódusok jelentős alkotásait Gimesy Péter kurátor válogatta össze.

Olyan alkotások párdarabjait csodálhatjuk meg, amelyek a New ­York-i Museum of Modern Artban, a Metropolitan Múzeumban, a londoni Tate Modernben vagy a párizsi Pompidou Központban láthatók.

Azokat a kéziratokat, amelyekben az eredeti szöveget kivakarták vagy átragasztották, hogy a helyére másikat lehessen írni, palimpszesztnek hívjuk. Bevett gyakorlat volt ez a régi, drága íróanyagok (papirusz, hártya) idejében az ókorban, de még a középkorban is (és persze más időkben, amikor kifejezetten eltüntetni, megsemmisíteni akartak egy szöveget). Palimpszeszt a neve Reigl Judit ünnepi kiállításának is. És, hogy miért? Csak annyit segítek, hogy a tökéletlenül eltüntetett alakzatok maradványai néha makacsul, itt-ott kikandikálnak.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.