Keresztbe szelt buborék formájú matrac foglalja el a színpadot, amelyet belül apró, színüket változtató fénycsövek világítanak meg a Radnóti Színház Kakukkfészek című előadásán.

Fotó: Trokán Nóra
Keresztbe szelt buborék formájú matrac foglalja el a színpadot, amelyet belül apró, színüket változtató fénycsövek világítanak meg a Radnóti Színház Kakukkfészek című előadásán.
A díszlet egyszerre utalhat az elmegyógyintézetek gumiszobájára, de űrbéli világot is idéz, miközben az emberi agyra is emlékeztet, amelybe elektromos impulzusokat küldenek sokkterápiával.
A nyomasztó, fehér neonfényben ülve várják Ratched főnővér (Kováts Adél) csoportterápiáját a „hülyék”, a „félhülyék” és a „zavartak”, miközben az elmegyógyintézet régi lakója, Bromden indián szerepében Csomós Mari a színpad bal sarkában végig narrátorként van jelen.
A főnővér erősen stilizált figurája – kék hajjal, hófehér lakk-kosztümben, narancssárga rúzzsal – robotnőt juttat eszünkbe. Gépies attitűdje mögött mindvégig rejtve marad az ember, és ha el is fogadjuk, hogy ő a lelketlenség megtestesítője, azzal már nemigen tudunk megbarátkozni, hogy a darab többi szereplőjének motivációja is elsikkad, és valódi kapcsolatokat, azonosulási pontokat aligha találunk.
Pedig Ken Kesey kultuszregénye születésekor óriási erővel hengerelte le a hatvanas évek ifjú generációját, és később sem apadt népszerűsége. A történetből 1975-ben megszülető filmes adaptációt, Milos Forman Száll a kakukk fészkére című munkáját minden idők legnagyobb filmjei között tartják számon.
Dale Wassermann színpadi művét – különböző átiratokban – rendszeresen játsszák, a mű megrázó hitelességgel mutatja be az elmegyógyintézet mindennapjait, és egyben megteremti minden börtön, büntetőtábor, diktatórikus rendszer metaforáját. McMurphy személyében az örök lázadó archetípusát is megformálja, aki a kényszermunka elől menekülve, magát bolondnak tettetve kerül a vigyorgóba.
A csoportdinamika bemutatásának végtelen játéktere ez a darab, a bátorság és a megalkuvás próbája, az egyéniség és a középszerűség harca, a biztonság és a szabadságvágy konfliktusa, az elbutító, agyleszívó rendszerek példázata.
Nagy energiák összecsapása, győzelmek és bukások, lelkesedés és beletörődés vég nélküli tánca – ezt kínálja az irodalmi alapanyag. Zsótér Sándor rendezése azonban éppen ezt a küzdelmet felejti el, takaréklángra csavarja a drámát, mintha a nyugtatók bágyadt homályában, valamiféle lebegő, földön kívüli világot imitálna és az életenergiákat kizárólag McMurphyre osztaná.
Csakhogy hiába hozza jól McMurphy renitens, csínytevő karakterét Vilmányi Benett, valódi szembenézések híján az ő küzdelme is hitelét veszíti. Remekül öltötte magára a jéghideg perszóna, a rettegve tisztelt Ratched főnővér arcát Kováts Adél, de ő is főleg a színpadnak beszél, akárcsak McMurphy.
Ez a rendezői elv a Kakukkfészek tragédiájára erőltetve öncélúvá válik. Kiváló színészek egy-egy percre bontakoznak ki belső konfliktusukkal, a dadogó Billy Bibbit (László Zsolt) vagy a tehetetlenségében kirohanó Charles Cheswick (Rusznák András) jelenetei maradandóak.
A szuggesztív képeivel ható rendezés eredeti módon használja a szimbolikus teret: a gumimatrac oldalában kialakított résen akadnak fenn a menekülni vágyó halálba zuhanók, valamiféle horror vacui érzéstől fojtva.
Mert ki tudja, mi van a gumimatracon túl? A gumiszoba megőriz és megfojt: a gömb tetején látjuk a sokkterápiától kifeszített McMurphyt alulnézetből, sajátos ábrázolásban.
A leeresztett matracba fulladó főszereplő látványa is eredeti, de McMurphy halálának drámaisága kimarad a jelenetből.
Kihagyott ziccert érzünk a Kakukkfészekben, hiszen kiváló színészgárda mellett, jól komponált térben és jelmezekben nem sikerült átélhetővé tenni a tragédiát.
Jókai Mór születésének 200. évfordulójának évében országszerte számos program és pályázat felel azért, hogy a magyar irodalom legnagyobb alakját ne csak a nemzeti emlékezetünkben őrizzük az őt megillető helyen, hanem hogy munkásságát, személyét közelebb hozzuk, élővé tegyük a jövő generációja számára is.
Ryan Coogler új filmje, a Bűnösök elsöprő erejű szerzői vízió és színes műfaji kavalkád, amiről minél kevesebbet tudunk, annál jobb.
A közönség által jól ismert négyfelvonásos, olasz változatban, László Boldizsár címszereplésével tér vissza a repertoárra három év után a Don Carlos.
Ezek a sztárok integetve sétáltak el az öltözködési szabályok mellett.
Ez nem ellenzék, hanem vírus, amit le kell gyűrni
Kiderült, ki hozhatta létre a Magyar Péter-jelenséget + videó
„Imádkozzunk érte” – megtörte a csendet Sallai Nóra kolléganője
Az éjjel Magyarországra érkezett a BYD legfőbb vezetője, valami rendkívüli készül: ő fogadta a ferihegyi repülőtéren
Újabb sztárpárnak vége: 18 év és 2 gyerek után válnak
Összeomlás után nyolcszáz százalékos áramdrágulás Spanyolországban, de a többi orszgában is elszálltak az áramárak
Rangos kitüntetést vett át Gulyás Gergely
La Liga: Espanyol–FC Barcelona
Magyar Péter nagy bajban van: megvan, ki adta át neki a lepkefingként emlegetett felvételt
Magyarországból űznek gúnyt a világ dartsrajongói
Yamal és a Barcelona két legyet ütött egy csapásra, megadta a kegyelemdöfést a Real Madridnak
Óriási botrány a FIFA-kongresszuson, Csányi Sándor is kivonult
Jókai Mór születésének 200. évfordulójának évében országszerte számos program és pályázat felel azért, hogy a magyar irodalom legnagyobb alakját ne csak a nemzeti emlékezetünkben őrizzük az őt megillető helyen, hanem hogy munkásságát, személyét közelebb hozzuk, élővé tegyük a jövő generációja számára is.
Ryan Coogler új filmje, a Bűnösök elsöprő erejű szerzői vízió és színes műfaji kavalkád, amiről minél kevesebbet tudunk, annál jobb.
A közönség által jól ismert négyfelvonásos, olasz változatban, László Boldizsár címszereplésével tér vissza a repertoárra három év után a Don Carlos.
Ezek a sztárok integetve sétáltak el az öltözködési szabályok mellett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.