Keresztbe szelt buborék formájú matrac foglalja el a színpadot, amelyet belül apró, színüket változtató fénycsövek világítanak meg a Radnóti Színház Kakukkfészek című előadásán.

Fotó: Trokán Nóra
Keresztbe szelt buborék formájú matrac foglalja el a színpadot, amelyet belül apró, színüket változtató fénycsövek világítanak meg a Radnóti Színház Kakukkfészek című előadásán.
A díszlet egyszerre utalhat az elmegyógyintézetek gumiszobájára, de űrbéli világot is idéz, miközben az emberi agyra is emlékeztet, amelybe elektromos impulzusokat küldenek sokkterápiával.
A nyomasztó, fehér neonfényben ülve várják Ratched főnővér (Kováts Adél) csoportterápiáját a „hülyék”, a „félhülyék” és a „zavartak”, miközben az elmegyógyintézet régi lakója, Bromden indián szerepében Csomós Mari a színpad bal sarkában végig narrátorként van jelen.
A főnővér erősen stilizált figurája – kék hajjal, hófehér lakk-kosztümben, narancssárga rúzzsal – robotnőt juttat eszünkbe. Gépies attitűdje mögött mindvégig rejtve marad az ember, és ha el is fogadjuk, hogy ő a lelketlenség megtestesítője, azzal már nemigen tudunk megbarátkozni, hogy a darab többi szereplőjének motivációja is elsikkad, és valódi kapcsolatokat, azonosulási pontokat aligha találunk.
Pedig Ken Kesey kultuszregénye születésekor óriási erővel hengerelte le a hatvanas évek ifjú generációját, és később sem apadt népszerűsége. A történetből 1975-ben megszülető filmes adaptációt, Milos Forman Száll a kakukk fészkére című munkáját minden idők legnagyobb filmjei között tartják számon.
Dale Wassermann színpadi művét – különböző átiratokban – rendszeresen játsszák, a mű megrázó hitelességgel mutatja be az elmegyógyintézet mindennapjait, és egyben megteremti minden börtön, büntetőtábor, diktatórikus rendszer metaforáját. McMurphy személyében az örök lázadó archetípusát is megformálja, aki a kényszermunka elől menekülve, magát bolondnak tettetve kerül a vigyorgóba.
A csoportdinamika bemutatásának végtelen játéktere ez a darab, a bátorság és a megalkuvás próbája, az egyéniség és a középszerűség harca, a biztonság és a szabadságvágy konfliktusa, az elbutító, agyleszívó rendszerek példázata.
Nagy energiák összecsapása, győzelmek és bukások, lelkesedés és beletörődés vég nélküli tánca – ezt kínálja az irodalmi alapanyag. Zsótér Sándor rendezése azonban éppen ezt a küzdelmet felejti el, takaréklángra csavarja a drámát, mintha a nyugtatók bágyadt homályában, valamiféle lebegő, földön kívüli világot imitálna és az életenergiákat kizárólag McMurphyre osztaná.
Csakhogy hiába hozza jól McMurphy renitens, csínytevő karakterét Vilmányi Benett, valódi szembenézések híján az ő küzdelme is hitelét veszíti. Remekül öltötte magára a jéghideg perszóna, a rettegve tisztelt Ratched főnővér arcát Kováts Adél, de ő is főleg a színpadnak beszél, akárcsak McMurphy.
Ez a rendezői elv a Kakukkfészek tragédiájára erőltetve öncélúvá válik. Kiváló színészek egy-egy percre bontakoznak ki belső konfliktusukkal, a dadogó Billy Bibbit (László Zsolt) vagy a tehetetlenségében kirohanó Charles Cheswick (Rusznák András) jelenetei maradandóak.
A szuggesztív képeivel ható rendezés eredeti módon használja a szimbolikus teret: a gumimatrac oldalában kialakított résen akadnak fenn a menekülni vágyó halálba zuhanók, valamiféle horror vacui érzéstől fojtva.
Mert ki tudja, mi van a gumimatracon túl? A gumiszoba megőriz és megfojt: a gömb tetején látjuk a sokkterápiától kifeszített McMurphyt alulnézetből, sajátos ábrázolásban.
A leeresztett matracba fulladó főszereplő látványa is eredeti, de McMurphy halálának drámaisága kimarad a jelenetből.
Kihagyott ziccert érzünk a Kakukkfészekben, hiszen kiváló színészgárda mellett, jól komponált térben és jelmezekben nem sikerült átélhetővé tenni a tragédiát.
A világ egyik legrangosabb filmfesztiválján magyar alkotást is díjaztak.
Egy biztos: a sikersorozat napsütötte környezetben marad.
Az elismerést a makói Hagymaházban adták át.
Miska és Cécile, avagy amit Munkácsy Mihály házasságáról érdemes tudni címmel nyílt kiállítás.
„Maroknyi lázadó a birodalom ellen” – képeken a miniszterelnöki évértékelő
Helyszíni fotókon mutatjuk a tragikus ceglédi vonatbaleset nyomait, amelyben két ember meghalt
Mit főzzünk hétvégén? 2 melengető menü a hideg napokra
Megegyeztek az amerikaiak az oroszokkal egy nagyon fontos kérdésben, a Mercedes döntést hozott a kecskeméti gyárról – heti összefoglaló
Mától újra érdemes várni a postást
Megkongatta a vészharangot az ukrán hírszerzés: elkezdték felkészíteni a lakosságot Moszkva lépésére
Nagy Ferónak csak egyetlen kérdése maradt Orbán Viktor beszéde után
Saját magát verte meg a Milan Torinóban
Oszló holttestet találtak egy Teréz körúti lakásban
Orbán Viktor: Maroknyi magyar lázadó egy birodalom ellen
Orbán Viktor találkozott az első számú szurkolójával
Áttörés a gazdaságban: jön Európa legnagyobb adócsökkentése
A világ egyik legrangosabb filmfesztiválján magyar alkotást is díjaztak.
Egy biztos: a sikersorozat napsütötte környezetben marad.
Az elismerést a makói Hagymaházban adták át.
Miska és Cécile, avagy amit Munkácsy Mihály házasságáról érdemes tudni címmel nyílt kiállítás.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.