„Fantasztikus. Ragyogó. Egyenes járású, öntudatos, magabiztos – igazi dacos magyar. A magyarság legtipikusabb megtestesítőjének ismertem meg. Akiben a magyarságnak minden erénye és hibája tömören együtt volt”; „Furcsa arca van. Mozdulatlan, halálosan nyugodt arc ez. Mintha fából faragták volna”; „Ne szépítsük, úgy nézett ki, mint egy havasi székely paraszt”; „Úgy festett, merev, előretartott kézzel, sebesen, mintha valaki hajtotta volna. Hihetetlen gyorsasággal, szempillantások alatt készült a kép. Sohasem javított” – olvashatjuk hosszan a Nagy István (1873, Csíkmindszent–1937, Baja) festőművészről szóló állításokat a Kieselbach Galéria egyik ablaka elé kifeszített vásznon.
Érdekes, ahogy az emlékfoszlányokból, a rajongó és visszafogott méltatásokból kirajzolódik egy ember szikár alakja. Egy emberé, aki valahogy nem illik a képbe. Nem úgy különc, ahogy a művészektől megszokhattuk, nem úgy óriás, hogy messzire látsszon, nem úgy legenda, hogy folyton újrameséljék. Erre a kényelmetlen ellentmondásosságra világít rá a szeptember 13-ig látogatható tárlat 154 műalkotással.
És ezt a kivételes festői életművet minden eddiginél átfogóbb, lényeglátó szempontok mentén mutatja be a most megjelent 592 oldalas monográfia, mely önmagában is szerkesztői bravúr, nemcsak az impozáns illusztrációs anyag miatt, hanem mert múltidézéseivel és a jelenből megfogalmazott reflexióival is tükrözi azt a lendületet, amely valahogy sajátos alkotóeleme ezeknek a tömör képeknek. Pedig húsz év munkája, gyűjtögetése, pepecselő rendszerezése van a könyv mögött, a Tisztaság, tömörség, transzcendencia címmel 2000 tavaszán rendezett programadó kiállítás által elindított munka – hogy Nagy István festészete méltó rangra emelkedjen a kultúránkban és az identitásunk részévé váljon – most egy újabb, fontos eredményt mutathat fel.

Fotó: Havran Zoltán
„Nagy István az egyik válaszom. Nem csak, sőt nem is elsősorban a képek témája, inkább azok szelleme, valamint Nagy István élete és műveinek későbbi sorsa miatt. A széttörés, a szétszóratás, az elkallódás nyomta rá bélyegét mindenre. Hiszen ő az a festőnk, akinek az életére a legjobban hatott Trianon kollektív traumája: művészetében csendesen ott lappang, mint egy makacs háttérsugárzás” – mutat rá Kieselbach Tamás művészettörténész, galériatulajdonos.