A „nagyszabású időszaki kiállítás” szervezői azt ígérték, hogy „IV. Béla magyar uralkodó emléke és öröksége előtt” tisztelegnek, és végigkísérik a látogatókat „a király életén, megjelenítve uralkodásának és életútjának legmeghatározóbb és legemblematikusabb pillanatait”. Nos, az időszaki kiállítást végigjárva leginkább azt érezzük, hogy ezekből az ígéretekből keveset váltottak valóra. A Hősök, szentek, hódítók – IV. Béla élete és uralkodása című kiállítás installációja egy középkori templombelsőt idéz, amelynek kétségtelenül a színes „üvegablakok” képezik a leglátványosabb és egyben legérdekesebb részét. Az Árpád-házi királyokat, hercegeket, hercegnőket, szenteket ábrázoló rajzokat Belegrai Orsolya grafikus készítette, és igen, a történelmi személyiségeink szokásos ábrázolásaihoz képest van bennük frissesség, elevenség, élet, még akkor is, ha a Japánban dívó animékra hajaznak egy kicsit.
A kiállítás legdrámaibb eleme három csontváz rekonstrukciója, egy tatárjárás kori családi tragédia emléke: az anya és két gyermeke valószínű, hogy a tatárok elől próbált elrejtőzni a házi kemencéjükbe, de mindhárman megfulladtak a rájuk gyújtott épületben. A nyomokból kiderítették, hogy a nő próbált utoljára bekúszni, a kisfiú halála pillanatában pedig egy ostyatartót szorított a kezében fegyverként. A Cegléd, Bürgeházi-dűlői ásatás során talált XIII. századi kemencét Fehérváron is kialakították, a kissé összetákolt sütőfelületen kirakták a három emberi csontvázat – egy kislány, egy kisfiú és a 20-30 éves nő maradványait.

Fotó: Bach Máté
A fehérvári kiállítás Achilles-sarka mégis az, hogy nem értékeli igazán IV. Béla királyunk uralkodását, életművét, tevékenységét, valamint az, hogy nem szól eleget a nemzeti emlékezetben betöltött szerepéről sem. Magyarán arról, hogy mit is jelent ő a magyarság számára, mit köszönhet neki a XXI. századi magyar nemzet, vagy éppen arról, hogy milyen időszerű kapcsolódási pontokat találhatunk a mi korunk és az ő kora között. A kiállítás nem a nagy összefüggéseket mutatja be, hanem elvész a részletekben és az Árpád-házi királyok, hercegek, hercegnők kissé unalmas meg túlírt életrajzairól szóló tablók szövegtengerében.