Báthory István erdélyi fejedelem (aki később elnyerte a Lengyelország királya és a Litvánia nagyfejedelme címeket is) élete valóban regényért kiált, súlyos döntései („Machiavelli azt mondja, a cél szentesíti az eszközt. Ez kell hogy legyen egy uralkodó alapelve! A cél Erdély egysége, függetlensége, erejének megtartása. Ha ehhez meg kell öletnem néhány lázadó urat, hát megöletem! És ha le kell vágatnom pár tucat orrot és fület, hát levágatom!” – ilyen erős mondatokat mond a fejedelem például akkor, amikor a székelyeken statuál példát a lázadozás miatt) megindoklásához tényleg szükség van egy klasszikus, már-már az ifjúsági történelmi regények hagyományához hű regényre.
Gál Vilmos a klasszikus módszertant választja: a létező történelmi szereplők (Báthory, Blandrata) mellé egy fiktív alakot talál ki, egy néma fiút, aki a füvekkel gyógyítás mestere, így orvosként a fejedelem szolgálatába állva közvetlen közelről láthat rá a fontos politikai mozzanatokra és döntésekre, és akinek igazi kiléte csak a kötet vége felé derül ki, az olvasó nem kis meglepetésére – természetesen ennél többet itt és most nem árulhatok el. Nem mintha szükség lenne a szemtanú hitelesítő jelenlétére: Gál Vilmos több szálon futtatja a cselekményt, és a mindentudó szerző ilyen esetekben mindig megkerülhetetlenné válik – van, hogy a történet, a mesélés fontosabb, mint ezeknek a hitelességi kérdéseknek a sokszor csak irodalomelméleti vacakolásnak ható tisztázása.
Mert történet és mesélés van: komótosan és lustán körbeforduló nagy körképpel indul a sztori, ahogy egy többkötetesre tervezett regényfolyam esetén az már szinte elvárás, és így is halad a kötet háromnegyedéig, ahol viszont hirtelen annyira felgyorsul, annyira akcióval, izgalommal és drámával telivé válik, hogy az olvasó nem győzi kapkodni a fejét. Van itt politika, játszmák, kapzsiság, harácsolás, számítás, megvezetés, szerelem, szex, és annyi tudomány és jó tanács a füvekről, hogy ha az ember már csak ezeket hasznosítaná a könyvből, akkor is megérné elolvasni. A szerző tökéletesen ismeri a témáját, és ezt végig kellemes és szép nyelvezeten elő is tudja vezetni. Néha megáll a történet (elsősorban a lengyelországi viszonyok ábrázolásakor), és olyan szintű bepillantást kapunk egy-egy problémába, hogy csak győzzük megérteni (Gál Vilmos előszeretettel foglalkozik a lengyel témával, és ez a könyv lehetőséget teremt neki – vajon ez indokolja valamennyire a történelmi hős kiválasztását is, merül fel a kérdés –, hogy megmutathassa: mindent tud a témáról).