A zalaegerszegi Tóték színpadképének puritánsága irónia (a díszletet is a rendező, Csiszár Imre tervezte), a takarásokból és a háttérből kibukkanó, komikusan igénytelenre printelt fenyves és a központi forgó díszletfalak, muskátlis ablakos, fehérre meszelt Patyomkin-enteriőrje olyan, akár egy olcsó, retusált képeslap nagyszüleink-dédszüleink idejéből.
Illuzórikus díszlet – épp amilyen foszladozó, kétségbeesetten foltozgatott hazugságfátyol a mátrai falu békéje. A kellék is kevés, de ami van, erős hatású: a kakukkos óra, a szecessziós mennyezeti lámpa vagy a lajt tulajdonosának szippantóskocsija. Baj László szerethetőre, esendőre hangolja a segítőkész, értelmiségi buditisztítót, rövid jelenetéből emlékezetes kis tablóképet kerekít. Szellemes figura szellemes kellékkel, lenne még benne ziccer néhány átkötésben, melyekben egyébként régi, szép katonadalok szólnak. Nem ironizálok, tényleg szépek. Épp olyan szépek, amilyen mocskos a háború valósága.

Fotó: MTI/Varga György
Pontosan kitalált és rétegzett miliő, s éppúgy izgalmas a szereposztás is. Ha allegorikus alakokat látunk, az átlagosnál többet számít a karakter és a testalkat. Ecsedi Erzsébet Tótnéja fizikailag eltörpül Szalma Tamás Tótja mellett.
A törékeny, simulékony, engedelmes feleségből azonban a fronton harcoló fia (a darab láthatatlan középpontja) iránti féltés pikk-pakk nagyhangú, villámgyorsan cikázó, agresszív manipulátort csinál, aki szemrebbenés nélkül asszisztál az őrnagy machinációihoz, Tót személyiségének módszeres megsemmisítéséhez.
Kováts Dóra Ágikája szintén dermesztő precizitással válik egyik pillanatról a másikra cserfes, ábrándos, falusi fruskából leleményes problémamegoldóvá, akármi legyen is a probléma. És a probléma az őrnagy érkezésétől kezdve Tót: a normalitás, a béke világa. Szalma Tamás mindenki fölé magasodik a színen, szikár lényével sokszínű Tótként jelenik meg: a biztonságot és meghittséget sugárzó, erős férfi mögött a belső bizonytalanság és a külvilággal szembeni teljes értetlenség démonaival küzdő egzisztencia, akinek a falu tisztelete és rá támaszkodó családja az egyetlen pillér, amire az őrülettel szemben számíthat (vagy mégse).