Kiszámítható legyek vagy izgalmas? Mintha mind a 12 dalában ezt kérdezné magától a Sepultura új albuma, a Quadra. A kérdés persze sokféleképpen föltehető: tartsam választott zsánerem, stiláris besorolásom – spontán kialakult, tehát spontán át is léphető – határait vagy bővítsem a játékteret? Maradjak abban a körben, amit a rajongótábor megszokott, vagy abból kilépve új hallgatókat keressek – a régieknek pedig új horizontokat mutassak? És meddig merészkedjek ebben?
Ehhez tegyük hozzá, hogy a brazil zenekar 37 éves, kezdetben a thrash és death metal meglehetősen önkorlátozó zsáneréből indult, majd hatodik, 1996-ban megjelent, korszakalkotó Roots albumukon már dél-amerikai népi hangszerekkel, ritmusokkal próbálták ölelkeztetni a mélyre hangolt gitárokat, a brutális dobot és a thrash metalos ordítozást (még egy elzárt indián törzshöz is ellátogattak közös zenélésre lemezfelvétel előtt, persze csak akusztikus gitárt vittek, mert tudták, mi illik a dzsungelben).
Az volt a Sepultura hőskort követő világhírének ideje, akár a Metallicának a Black Album és a Load (pár sötétben bujkáló, megalkuvást nem ismerő ősrocker érző szíve talán ma is összefacsarodik, ha eszükbe jut a tragikus zenetörténeti fordulat, amikor a metál is pop lett). Azóta tagok, botrányok, lemezek jöttek és mentek, a konkrét alapítókból senki, a meghatározó hőskorból egyedül a szép nevű Andreas Kisser gitáros-dalszerző maradt, a zenekar megbízhatóan és aktívan működik – de nagy vihart további lemezeik nem kavartak.
A Quadra egyszerre hordozza az extrém metál választott kliséit és jó néhány, a tágabb horizontra kacsingató megoldást. Az album nagyján ugyanis a technikás és pontos, ám egy idő után meglehetősen fárasztó darálás dominál akkor is, ha az Isolation vége felé gyönyörű a levegős szóló és a női kórussal megtámogatott üvöltözés, a Means to an Endben ugyanott egy kis pszichedélia kerül a nagy agresszióba, a Last Time-nak meg a közepére jut egy kis végzetesen sejtelmes kórus, hogy aztán a szóló mögött is ott lebegjen, a Capital Enslavementben ugyanott vonósok színesítenek némi bugyborgó szintetizátorral, az Aliban szintén van bugyborgás, sok tempóváltás meg változatosabb az üvöltözés. Tegyük hozzá, hogy a metálvilág egyik legjobb dobosa, Eloy Casagrande és három társa is ragyogóan teljesíti kötelességét, mégis a hatodik Raging Voidnál érezni először valódi kísérletezést is.