– Drámákat, regényeket, verseket ír, kardiológusként dolgozik. Nem megy az egyik hivatás a másik rovására?
– Sokkal előbb kezdtem írni, még mielőtt az orvosi pályát választottam. Első drámámat azonnal Illyés Gyulának küldtem el, ez a Tiszták pécsi bemutatója utáni évben volt, Gyula bácsi kézírásos válaszát azóta is ereklyeként őrzöm. Nagyon élesen különválasztom az orvosi és írói mivoltomat, az orvosi képzésemnek, szemléletemnek, gyakorlatomnak köszönhetem azt, hogy úgy látok, ahogy, s az orvosi élményvilág sokkal inkább adomány számomra, mint hogy bárminő veszteséget jelentett volna.
– Negyven évig érlelődött önben a Trianon dokumentumdráma, amely a hét végén debütál a székesfehérvári Vörösmarty Mihály Színházban. Személyes érintettség miatt foglalkoztatta ennyire, vagy idővel, ahogy beleásta magát, vált személyes ügyévé?
– Már kisgyermekkoromban szembesültem számos, akkor érthetetlen jelenséggel, reakcióval. Salgótarjánban születtem, tehát már kicsiként tapasztaltam – persze értetlenül – a tótkérdést vagy Somoskőújfalu státusát; aztán a barcsi rokonság és az ott sistergő, akkor számomra meg nem érthető szlávgyűlölet is elgondolkodtatott, vagy kezdő ferences gimnazistaként, Esztergomban, amikor első kimenőm a bazilikához vezetett, s megláttam az oldalfalára festett riasztó és sokkoló graffitit: „Disznó magyar!”

Fotó: Laufer László
– Gondolom, ez még több kérdést vetett fel önben.
– Csak jóval később tudatosult bennem, hogy miért félnek tőlünk vagy hogy miért gyűlölnek minket ennyire a szomszédos országok polgárai. A korán felmerülő kérdésekre gimnazista korom óta kerestem a választ, s aztán meg is találtam: sokáig csak a külső ellenerőket hibáztattam, kárhoztattam, vádoltam, s nagyon is felnőttnek kellett lennem ahhoz a felismeréshez, hogy a trianoni békediktátum megalkotásához a kis- és nagyantant minden történelmi realitást, józan észt és kritikát felülíró mohósága mellett Magyarország s a mindenkori magyar politikai vezetés felelőtlensége, hibás hozzáállása is, de mondjuk ki: közreműködése is kellett.