Vajon egy kurtizán miatt veszett el az ország?

1945 óta talán sohasem volt még ilyen kulturális csillagállás Magyarországon: egyszerre három Herczeg Ferenc-drámát játszanak egy színházban. A Bizánc és a Kék róka után Az élet kapuja című történelmi dráma ősbemutatóját láthattuk az Újszínházban a hét végén. Talán csak az furcsa, hogy 2020-ban mind­össze egy-két fővárosi színházban láthatunk a magyar sorskérdésekkel foglalkozó darabokat.

Pataki Tamás
2020. 03. 03. 10:18
Fiametta Az élet kapujában – a bájaival kísértő démon emberi gőgje is megmutatkozik Fotó: Bach Máté
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az élet kapuja rendkívül időszerű mű. Bakócz Tamás esztergomi érsek 1513-ban mindent elkövetett, hogy az egyház fejévé válasszák, mert így törökellenes ligába kovácsolhatta volna össze Európát. A küzdelméről szóló kisregény viszont nem feltétlenül színpadra kívánkozó mű, ám Fazekas István író, költő jól dramatizálta a kevés párbeszédet tartalmazó és a konfliktusok belső mozgatórugóit homályosan bemutató művet.

A reneszánsz Rómába repít vissza az előadás, figyelemre méltó a látványos díszlet a kőszobros templombelsőt idéző mozgó színpadi elemekkel – ilyet ritkán láthatunk ebben a színházban, ahogyan a modern, ám a színdarabba jól illő tánckoreográfiát is. A hangulatteremtés tehát kiválóan sikerült, a magyarok ebbe a karneválozó, frivol Rómába érkeznek meg a történet elején.

No de milyen Herczeg Nyugata? A Bizáncban ábrázolt képhez hasonló, mégis kissé más. Mindezt az Isten helyett a mindenek felett álló korrupció, prostituáltakkal mulató kardinálisok, feslett erkölcsű udvari népek, cinikus reneszánsz művészek és a művészetek halhatatlanságába menekvő, haldokló Gyula pápa testesítik meg. Magyar oldalon pedig egy derék bíboros és kísérete jelenik meg, akik egy „barbárabb” világból jönnek, hogy megmentsék az országukat az iszlám elkerülhetetlen fenyegetésétől. Herczeg Ferenc nem azt mondja, hogy a Nyugat eleve gonosz, hanem azt, hogy cinikus és elvakult, no meg korrupt, hisz nem törődik eléggé a török veszéllyel, inkább üzletelnek velük. Ráadásul a valódi gondok elől magukba fordulnak, már nem Istentől, hanem a művészettől várják a „megváltást”. Akár túlzónak is nevezhetnénk Herczeg ítéletét, ha az eseményekhez képest öt év múlva nem kezdődne el a mindezt elsöprő reformáció. És a magyarok mégis mi mással próbálkozhatnának itt a korrupció melegágyában, ha nem a korrupcióval?

Fiametta Az élet kapujában – a bájaival kísértő démon emberi gőgje is megmutatkozik
Fotó: Bach Máté

Nagy Viktor rendező jó megoldásai által Herczeg Ferenc finom humorát is megismerhetjük. Bakócz Tamás szerepében Dörner György lép színpadra, és ha megnézünk korabeli ábrázolásokat a bíborosról, elég szembetűnő a hasonlóság. A keménykezű, határozott, a sajátjaival joviális és elmés Bakócz karaktere leginkább Dörner György személyéből fakad, a haldokló Gyula pápát játszó Viczián Ottó pedig olyannyira meggyőzően alakítja a halálán lévő, de még konspiráló egyházfőt – és olyan holtsápadtra is van sminkelve –, mintha egyenesen az intenzív osztályról hozták volna be a színpadra. A Fiamettát, a kurtizánt játszó Nemes Wandának pedig igen fontos szerepe van a darabban – a bájaival kísértő démon emberi oldalát is megismerhetjük, az előadás kulcsjelenete meglepően merész húzás a rendezőtől, ám annál inkább méltányolandó: a római főkurtizán leveti köpenyét, és meztelenül felajánlja magát Vértesi Tamásnak, Bakócz mindenesének (Bánföldi Szilárd), aki elutasítja a nő kitárulkozását. A céda sértettségéből, gőgjéből következnek a későbbi bonyodalmak. Herczeg regénye, bár a Mohácsnál is nagyobb tragédiánk évé­ben jelent meg, nem önostorozó és nem a magunkba fordulást hirdeti, inkább számba veszi a realitásokat: ha a Nyugat nem áll mellénk a közelgő háborúban, akkor nélkülük harcolunk tovább, a Jóisten pedig majd eldönti, hogy hosszú távon ki mellé áll ebben a harcban. De visszatérve az eredeti kérdésre: egy kurtizán miatt veszett el az ország? A kérdés nem ilyen egyszerű, ugyanúgy, ahogy az első világháborús béketárgyalásokon ott lévő román örömlányok sem tehettek többet, mint amit a háttérben már megalkudtak a nálunk hatalmasabb, de korántsem erkölcsösebb erők. Érdemes megnézni a színdarabot, hogy megtudjuk a választ.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.