Szomorú és tragikus reneszánszát éli most a maszkviselés. Unokáinknak a később nyilván az emberiség pandémikus korszakának nevezett szörnyű időket a majdani történelemkönyvekben maszkos emberek képével fogják illusztrálni – inkább ezzel, mint a vírus népszerű ábrázolásával, a gonoszul vicsorgó, tengeri aknára emlékeztető, rajzolt figurával.
A gumikesztyű nem szimbólum, ahogy a teljes arcot védő, átlátszó műanyag rostély sem az, tudják, amelyik az ipari favágók meg a rohamrendőrök viseletére hajaz. A maszk szimbólum. A legősibbek egyike. Felejtsük el most egy tűnődés erejéig a praktikum tragikumát, ne azon morfondírozzunk, hogy melyik szervezet szerint éppen kinek mit kell vagy nem kell viselnie – belátható, hogy az ismeretlennel harcolva a következetes álláspont kialakítása nehéz. Gondolkodjunk egy kicsit mögöttes jelentésekben.
Az egymást viselő maszkok birodalma címmel írtam pár éve tanulmányt egy színháztörténeti kiállítás kísérőszövegéül. Ha a jövőben még nyilvánosságra kerül, kiegészítésre szorul majd a jelen helyzet fényében. Utolsó, A mindent elborító maszk című fejezetének mottója a Moby Dick trash metal zenekartól származó idézet: „A bőr arcodra szárad / Lassan véget ér a XX. század / Divatba jött a gázálarc / A jövőnek vége, hátra arc”.
A maszkos ember látványa (ha nincs épp karnevál) mindnyájunkban ősi, primordiális félelmet idéz elő. Valaki valamiért eltakarja az arcát, megfosztva minket a megismerés elsődleges lehetőségétől. Az arctalan tömeg most nem lenne puszta metafora – ha látnánk bárhol tömeget. Mind tudjuk, ezúttal nem jószántunkból vagy valamilyen rituális cselekedet sikere érdekében öltünk maszkot – hanem magunk és mások egészsége, élete megóvásáért. Ez nem farsangi maskara, nem eszköze semmilyen misztikus metamorfózisnak, ez elemi védekezés. Aminek lélektani következménye mégsem a megnövekedett biztonságérzet, hanem a bizonytalanság mindennapi érintkezéseinkben. Persze egy fokkal jobb a helyzet, mint a „divatba jött” gázálarc esetében – a járványkorszak maszkjait viselve szemünk látható marad.