Váray-Major Zsófia, a gödöllői Frédéric Chopin Zeneiskola zongoratanárnője. Pedagógusként őt is nehéz helyzetbe hozta a COVID-19, mert mint minden család, az övé is a négy fal közé szorult.
Teher alatt nő a pálma, tanítja egy másik mondás, ami szintén igaz Várayékra. Kitalálták ugyanis, hogy online zongoraórákat tartanak! Ne tessenek valami régimódi, ásatag, ásításra ingerlő, sótlan előadásra gondolni! A harmadik leckében például Zsófi helikopterbe ül két fiával: Domival és Danival, hogy ellátogassanak Haydn szülőhelyére – természetesen vizuális trükkök segítségével. Bizony sztoriba, látványba csomagolták az oktatást, eladhatóvá téve azt az érintett korosztály számára. Vettek egy zöld lepedőt, ami tökéletesen szolgálja a greenbox-hatást, azaz bármilyen hátteret képesek a szereplők mögé varázsolni: például a zenetörténet híres színhelyeit Eisenachtól Salzburgig.
Váray Péter, aki az Anima Musicae Kamarazenekar csellistája, gyakorlott videós, saját zenekara életéről is rendszeresen tudósít annak honlapján.
– Virtuális utazást terveztünk, ellensúlyozva a járvány okozta bezártságot – árulta el Péter, s hozzáfűzte: – Legalább lélekben utazhatnak a gyerekek.
– Mindig is vágytam rá, hogy a hagyományos zongoraórát kiegészíthessem a gyerekek számára zenetörténeti érdekességekkel de erre nem mindig van idő illetve nem álltak rendelkezésre megfelelő eszközök. A virtuális utazás remek módszer, hogy az amúgy szárazabb ismeret is befogadható legyen a növendékek számára – teszi hozzá Váray-Major Zsófia.
Megtalálták tehát az örömöt az ürömben azzal, hogy a zenepedagógiát megpróbálják felzárkóztatni a XXI. századhoz. (Miként várhatóan ez megtörténik majd a teljes magyar oktatásban.)
A virtuális órák különös részét képezik a testgyakorlatok. Erről Zsófi elmondta, hogy az úgynevezett Kovács-módszert az Eötvös Loránd Tudományegyetemen tanulta Dr. Pásztor Zsuzsanna professzor asszonynál.
– A Kovács-módszer másik nevén zenei munkaképesség-gondozás, mely a kicsik esetében játékos képességfejlesztés – magyarázta a zongorista, aki az online oktatással kapcsolatban kiemelte: zongorát ezen a módon nem lehet hosszú távon tanítani, mivel az egy érzékeny párbeszéd két ember között, az átmeneti időben viszont nem nagyon akad ennél jobb lehetőség.