Miközben a XX. Pécsi Országos Színházi Találkozó megrendezésének mikéntjét, helyszínét és tulajdonosi körét bizonytalanság lengte körül az elmúlt évben, a két válogató, Uray Péter rendező, koreográfus és Dér András film- és színházrendező körbejárták a magyar ajkú teátrumokat, hogy körképet kapjanak az idei bemutatókról.
A POSZT szabályzata szerint a színházak regisztrálnak, esetenként darabokat is megjelölve a versenyre. A válogatók emellett Sándor L. István dramaturg, színikritikus segítségét kérték, hogy tegyen ajánlatot a nem regisztrált, magas színvonalú előadásokra is. A sors fintora, hogy egy nappal a versenyprogram leadása után a színházaknak be kellett zárniuk a járvány miatt. Mostanra azonban úgy néz ki, szeptemberben a színházi mustra is lezajlik, és az évad el fog indulni.
– Kötelező végignéznünk a regisztrált darabokat, a többi a mi érdeklődésünkön múlik. Az idei versenyprogramba Frenák Pál társulatának The Cage című előadása került be utólagos regisztrációval a mi javaslatunk alapján – mondta el lapunk megkeresésére Dér András.
Azzal kapcsolatban, hogy a versenyszekció másik előadása, nevezetesen a Forte Társulat El valahová című darabja is a tánc és a mozgás köré épül, Dér megállapította: ugyan még mindig a szövegcentrikus színház van fókuszban a hazai színházi palettán, de látható egy határozott elmozdulás a mozgás és a zene irányába.
– Sok olyan darab van, ami az aktuális, társadalmi mozgásokat próbálja meg előtérbe hozni, de az egzisztencialista feldolgozások is jellemzők, ahol inkább személyes, morális kérdések merülnek fel. Nagyon sok olyan darabot láttunk azonban, ami pusztán szórakoztatni kívánt, nem emelte fel egyetemes társadalmi, filozófiai szintre a mondanivalót. Noha voltak igen színvonalasak közöttük, ezek nem kerültek be a válogatásunkba. Azok az előadások, amelyek megfogtak, ott rejtett, erős társadalmi mondanivaló jelent meg vagy az emberi dimenzióban hatott különösen mélyen – fogalmazott a rendező.
Mint lapunknak elmondta, a Radnóti Színház The Passion című munkája Hegymegi Máté rendezésében négy Molière-hős egy alakba gyúrása, egy különleges, egzisztencialista darab, a kizsákmányolás, a szeretettelenség, a szeretetvágy, a társ vállalása, a hűség, a vágy, a vonzalom kérdése és a spirituális lét határai kerülnek felszínre benne.