– Az Eltörölni Frankot forgatókönyve hosszú utat járt be, amíg elnyerte a Nemzeti Filmintézet támogatását a forgatásra. Mindeddig tabu volt a diktatúra viselt dolgairól, lejáratási módszereiről játékfilmben beszélni?
– Nagyon örülök, hogy a filmintézet támogatja a film elkészülését. A szembenézés itthon is szükséges, hiszen a rendszerváltozás pillanataiban a keleti blokk országaiban megvoltak a szembenézések, más-más mélységig ugyan, de megtörtént a lusztráció. Magyarországon a rendszerváltozás után azonban sok minden elmaradt, magyar film alig foglalkozott a diktatúra legdurvább árnyoldalaival. Engem az egyén drámai kérdései érdekelnek abban a korban, amelyben negyven évig élt az ország. Több vasfüggöny mögötti országban Andrzej Wajda A vasember vagy Florian Henckel von Donnersmarck A mások élete című emlékezetes filmje emblematikussá vált, amelyek segítettek feldolgozni az érintett társadalmaknak az átélt történelmi traumákat, ezen keresztül a jelen kérdéseit. Harminc-negyven év kibeszéletlensége izgat, a tabu megérintése. Az, hogy egy ilyen időszakkal kapcsolatban ezen a filmen keresztül is történhessen valamiféle szembenézés. A ’89 utáni gyors vitákat követően, mint a Kónya–Pető-vita – amely bárki számára elérhető a neten – megmagyarázzák, hogy a magyar társadalom miért nem nézhetett a múltba, amivel újra megfosztották identitásától, emlékezőképességétől. Érdekes nemzetközi visszajelzés volt számomra Tallinnban, hogy a fesztivál igazgatónője úgy beszélt a filmtervemről, mint ami ismerős neki, mert a férjével igen hasonló eset történt. A rendszer politikai ellenségévé vált azzal, hogy pacifista lévén nem akart bevonulni a Vörös Hadseregbe, így politikai okokból a pszichiátrián találta magát.
– A történet a politikai pszichiátria berkeibe vezet. Mit tett ez a „láthatatlan” szervezet azokkal, akik lázadni mertek? Meddig megy el a film?
– A legszélsőségesebb formája a korszak diktatúrájának a tudat kiiktatása, a politikai pszichiátria intézménye. A pszichiátria politikai célú felhasználása ezért túlmutat önmagán: szimbólum, emblematikus jelenség. A dráma főszereplője egy underground zenekar frontembere, aki képtelen tartani a száját, ezért kerül a pszichiátriára, politikai okokból. Sok áldozat ezekben az intézményekben kemény kínzásokról számolt be. Érdemes a betegeiről jelentéseket író, amúgy egy progresszív intézményt vezető pszichiáter, Goldschmidt Dénes szavait ízlelgetnünk, aki szerint súlyosabb bűn, ha valakitől az élete értelmét vesszük el, mint ha megfosztanánk az életétől. Az Eltörölni Frankot című dráma az örök, orwelli 1984-ben játszódik, így a kor tárgyi nosztalgiáját nélkülözni fogja. Az, hogy meddig megyünk el, maradjon egyelőre titok. Szeretném, ha a film nyers, drámai megközelítése elősegítené a korszakról folytatott alkotói és társadalmi diskurzust erről a szomorúan tönkretett alkotói generációról.