– Tizenegy éve, amikor a kastélyt megvették és aztán egy év alatt felújították, rögtön el is kezdődött a kulturális programok szervezése, és létrehozták a Miszla Art alkotótelepet és kulturális központot – vág bele felvilágosításunkba Uszkay Tekla művészettörténész, az idei alkotótábor művészeti felelőse. Megtudjuk, hogy a művésztelepesdi úgy működik, hogy a meghívottak ellátást kapnak, anyagokat a munkákhoz, mindent biztosítanak számukra a nyugodt alkotáshoz.
A szobrászok általában egy szobrászmunkát, a grafikusok és a festők két-két alkotást hagynak itt az alakuló gyűjteménybe. Nem tudni, pontosan hány munka van az alapító házaspár, Makay Tamás és Makayné Pál Berta gyűjteményében, de ebből a tízévnyi anyagból egy nagyobb szabású kiállítást terveztek Budapesten, amit felülírt a járvány. Az idén nagyjából a tavalyi csapat jött össze. Az mindig szempont, hogy több művészeti ágból és hogy a környékről, Tolna megyéből is legyenek képzőművészek. Rendszeres tendencia, hogy nem feltétlenül dolgozik mindenki az eredeti művészeti ágában, hanem átjárások vannak a képzőművészeti műfajok között.
Időközben a hajdani magtárhoz érkezünk, amelyik most szállásként üzemel, kifejezetten erre a célra újították fel. Itt működik a Miszla-barokk is, itt tartják a koncerteket is a nagyteremben. Sajnos ebben az évben a régizene-mesterkurzust a járványhelyzet miatt nem tudták megszervezni, ám a terem sarkában Mayer Éva Munkácsy-díjas grafikusművész – a felvidéki Somorjáról – mosolyog ránk. – Mit csinálok? Most több helyen dolgozom, ez csak egy része a folyamatnak, úgy fog kinézni a munka, mintha egy polcot néznénk, amelyen üvegek vannak levilágítva. Az üvegekben babaváró imák vannak, amiket egy anonim kérdőív alapján gyűjtöttem össze. Kérdéssorokat állítottam fel, hogy milyen módon várják a babákat, mennyi ideje, mit tesznek azért, hogy sikerüljön az otthonteremtés, a családalapítás, és ezeket építem be ezekbe az üvegekbe – mondja el egy szuszra, miközben saját technikájának lényegébe is próbál beavatni.