A vak végzet útjában álló, azzal sodródó vagy eleve azt szolgáló konok vagy beletörődő figurák, a maguk igazságán túl nem látó, bosszúszomjas, ravasz nyomorultak, az őket ért csapások miatt könnyen ítéletet hirdető, korlátolt alakok, keserű antihősök, akik csak azért is végigcsinálják. Ősi János Trianon Noir című történelmi (majdnem) krimije tényleg noir, vagyis végig sötét tónusú elbeszélés, aminek nincsenek ártatlan szereplői (vagy nagyon hamar elveszítik ártatlanságukat), csak álmaikban csalódó, kiszolgáltatott, szenvedő páriái. És valódi, tragikus hősei sincsenek – legalábbis az író mindent megtesz azért, hogy a hősies szereplőket is minél többször lássuk ellenségeik torz tekintetével. Ravasz módszer, mely az olvasó történelmi tudására apellál: ismerje csak föl a hősöket saját ismeretei révén. Az író így minden szájba rágás nyomasztó feladatától (többször gondoltam már rá, hogy azért írnak kevesen történelmi regényt, pláne Trianonról, mert irtóznak a hosszas magyarázástól) elegánsan mentesül.
Trianon fájdalma kibeszéletlen kérdés
Az Erdélyi Szalon Könyvkiadó gondozásában megjelent a nagy Trianon-album új kiadása.