A filmben eljátsszák, a színpadon megélik

A színpadon nem kell realizmusra törekedni, úgy kávét főzni vagy fát vágni, ahogy az életben is.

2020. 08. 15. 13:24
Vidnyánszky Attila
Budapest, 2017. szeptember 29. Ifj. Vidnyánszky Attila játszik Hamlet szerepében William Shakespeare Hamlet című drámájának próbáján a Vígszínházban 2017. szeptember 28-án. A színdarabot Eszenyi Enikő rendezésében október 1-jén mutatják be. MTI Fotó: Mohai Balázs Fotó: Mohai Balázs
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tárcaíró nemrég majdnem egy napot töltött el a Korda Filmparkban. Talán a filmes környezet, az érdekes díszletek, a kamerák vagy a green box varázslata okozta, de azóta a film mibenlétén gondolkodik. A tárcaíró arra jött rá, hogy milyen furcsa, paradox helyzetben leledzik a filmipar. A filmek, sorozatok jelentős része ugyanis arra törekszik, hogy minél realistább legyen. A színész úgy főzzön kávét, ahogy azt szoktuk, beszéljen úgy, ahogy egy hétköznapi ember beszél, szeressen vagy utáljon akképp, mint mindannyian. Akkor mondja az emberek nagy része, hogy milyen jól játszott a filmszínész, ha minél realistábban adja elő az életet. Valljuk be őszintén, azt szeretjük, ha Charles Bronson úgy vág fát A hét mesterlövészben, ahogy azt kell. Látjuk, hogy természetesen csinálja, nem ment el a forgatás előtt vidékre tanulmányozni, hogyan vágják az emberek a fát.

A véré­ben van az, amit előad. A filmiparban a paradox helyzetet az okozza, hogy miközben őrült módon realizmusra törekszik a filmkészítők nagy része (persze azért vannak kivételek is bőven), aközben szinte minden csak varázslat. Díszlet sokszor a kunyhó, ahova belép a színész, mert amikor már bent van, egyszerűbb egy jól bevilágítható stúdióban felvenni a szobabelsőt, ahol kéznél van minden technika, ami egy jelenet felvételéhez szükséges. De persze nincsen ezzel semmi baj. Egyszerűbb egy henger alakú kavicsokkal teli rácsos fémszerkezetet különböző sebességgel pörgetni, mint felvenni a szél vagy a tenger hangját. Sőt, az igazság az, hogy még jobban is szól, már-már azt is mondhatnánk, hogy életszerűbb. De hát nem az.

Mivel a filmek jeleneteit nem sorrendben forgatják, a színész leginkább eljátssza a szerepét. Vannak olyanok, akik ezt rutinból teszik, vannak olyanok, akik csak egyféle szerepet tudnak eljátszani mindig, aztán persze olyanok is vannak – nem túl sokan –, akik úgy játsszák el a szerepet, mintha már nem is játszanának. Sőt még olyanok is vannak, akik egész nap benne tudnak maradni a szerepben, és így gördülékenyen megy a különböző jelenetek forgatása.

A film és a színház között az a különbség, hogy míg a filmszínész eljátssza a szerepet, addig a színpadon a színész megéli. A színpadon nem kell realizmusra törekedni, úgy kávét főzni vagy fát vágni, ahogy az életben is. Leginkább sokszor lehetőség sincsen rá, nem is várja el a közönség. Sőt a közönség a filmmel ellentétben nem realizmust vár, hanem inkább a lélek rezdüléseire szeret figyelni. A színház nagy pillanatai, amikor megnyilvánul a lélek, amikor a színész igazán megéli a szerepét, átlényegül, nem a valóságból merít, hanem új minőséget hoz létre, és mindennek azon a bizonyos estén a teljes folyamatában részese lehet a közönség. A filmek nagy része arra törekszik, hogy megtanítson valamit, ami segíti a hétköznapi élet küzdelmeit átlátni. Jobb esetben segít tisztességes embernek maradni.

A színház viszont, mivel a lét legfontosabb forrásával van kapcsolatban, a katarzis révén még arra is képes, hogy jobb emberré tegye a közönséget.

Hamlet ifj. Vidnyánszky Attila
Fotó: MTI/Mohai Balázs

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.