A Hajdú-Bihar megyei hírportálra felkerült interjú elején felidézik, hogy a cívisvárosbeli kötődésű Dombrovszky Linda által rendezett Pilátus számos nemzetközi sikert ért el az elmúlt bő egy évben. A Milánói Nemzetközi Filmdíjon hét jelölésből öt díjat zsebelt be, többek között a legjobb rendezésnek, a legjobb színésznőnek és a legjobb filmnek járó díjat is a Pilátus kapta. Ez viszont közel sem a csúcs, hiszen a filmet nemrég beválogatták a legjobb idegen nyelvű filmnek járó Golden Globe-díjért versenybe szálló alkotások közé, a Foreign Language Film Series 2021 elnevezésű programba. A Napló Szabó Magdához fűződő viszonyáról és a filmről kérdezte Dombrovszky Lindát.
– A debreceni kötődésének volt szerepe abban, hogy a származására híresen büszke Szabó Magda könyvét dolgozza fel?
– Annak, hogy Debrecenben születtem és ott is éltem tízéves koromig, nagy szerepe volt a választásban. Egyrészt fűz egy személyes kötődés hozzá: Szabó Magdáék háza nagyon közel volt hozzánk, ezt a szüleim gyakran emlegették, hiszen szinte a szobám ablakából látni lehetett a házukat. Korán megismertem a gyerekeknek írt műveit, viszont miután Budapestre költöztünk, jó pár évig nem került a látókörömbe az írói életmű. A Pilátus valamiért nagyon sokáig nem került a kezembe, 4-5 évvel ezelőtt olvastam először. Akkor már megszületett bennem a gondolat, hogy erről a történetről szívesen készítenék filmet.
– Korábbi interjúiban úgy határozta meg: a film középpontjában a félreértett szeretet tragédiája áll. Mi jelentette a legnagyobb kihívást a Pilátus adaptálásakor?
– A történet egy szeretetviszonyra fókuszál, amely (bár mindkét fél nagyon igyekszik benne a másiknak megfelelni) egyszerűen nem működik. Ami a legnagyobb kihívást jelentette, az egyrészt az volt, hogy a szereplők „belső hangjait”, monológjait jelenetekké, dialógussá alakítsuk – illetve hogy lefejtsük azokat a rétegeket a regényből, amelyek a filmbe nem kerülnek majd bele. Szabó Magdáról közismert, hogy műveiben szeret az időben akár évszázadokat is ugrálni: ez pedig bár könyvben jól működik, egy filmben nehezen valósítható meg (akár költségvetési okból is), ráadásul zavarossá is teheti a cselekményt, a koncentrált történetvezetést.