A Hasonmások műfajhoz illőn szerelmes, leleplezős, sok burleszket kínáló cselekménye Pozsgai Zsolt szövegkönyve, a zenéje pedig Nagy Tibor – népszerűségük dacára is igényes – popslágereiből áll (Száguldás, porsche, szerelem, Táncoló fekete lakkcipők, Ez majdnem szerelem volt). A dalok ismerősek, ismerős a közeg, a vidéki kultúrház is a maga leninszürke ridegségével, no meg a szereplők: az Elvis-imitátor és a táncdalénekesnő, a mindenkori szórakoztatóipar bumfordi kis(közép)iparosai. A kultúr egyébként kaszinó akar lenni, mert a helyi tanácselnök ilyen nagypolgári elhajló. A darab nagy részében művésznő és művész úr (Foki Veronika, Borbély Richárd – primadonna és bonviván) próbál az ünnepélyes megnyitóra, ebbe olykor belebonyolódik a tanácselnök és titkos szerelme, a kaszinó reménybeli ügyvezetője (Hertelendy Attila, Kovács Virág – táncoskomikus és szubrett) műkedvelő duettje, valamint a helyi néptánccsoporthoz politikai okokból száműzött, többszörös Kossuth-díjas koreográfus (Ticz András) és kis csapata gegjei. És természetesen a cselszövő, a gnómszerű, kukkoló természetű újságíró, a helyi jellegű Jágó és Biberach (Szakály Aurél).

Fotó: Kvártélyház
Sok a dal, sok a tánc, kevés a dialóg. Néha túl kevés is. Hol jól kidolgozott kis jelenet ágyaz meg a megénekelt és eltáncolt majdnem vágynak és majdnem szerelemnek, vagy épp a mámoros életörömnek, hol pedig semmi – előbbi nyilván hatásosabb és dramaturgiailag is jobban csúszik, ám a nagy egész szempontjából utóbbi eset is belefér. Hisz az összhatás olyan, mintha a Monthy Python celebrált volna egy táncdalfesztiválba oltott freak show-t, vagy eurovíziós tömeghipnózist egy kádári kultúrban. Zenés-táncos, nyáresti szórakozásnak álcázott abszurd szatíra ez, Bacsó Péter A tanújának groteszkje a vélt vagy valós popkultúra maszkjában.
Nem valódi korrajzról, vagyis nem kronologikusan tematizált kényszerdokumentarizmusról van szó, hanem korunkba is bőven átnyúló hangulati lenyomatról. Elvis-imitátor van, volt, és lesz rendszerváltás előtt és után is, a szocialista szabadidőeszményre fittyet hányó, kaszinóalapító tanácselnök lehetne reformkori vagy mai vállalkozó is. A cselszövő újságíró pedig egy hisztérikus, dermesztő monológban vallja meg saját, korokon átívelő ellenlábasságát. Az egyszerre nyomorult, aljas, komikus és a drámairodalmi párhuzamokat tekintve túlzás nélkül sátáni figuráról nekem Major Tamás és Aczél György ugrott be, de taps közben vagy a büfében nyilván sokaknak jut majd eszébe – akár privát életéből – hasonló karakter.