
Így fonódott össze a kapitalizmus és a művészet
A szecesszió forradalma – Plakátművészet az aranykorban című tárlaton neves európai művészek mellett hazai alkotók munkái is láthatóak.
A Hungária már 1969-ben létrehozta korai történetének zenei értelemben vett legjobb felállását, Fenyő Miklós énekes, billentyűs frontember mögött magas színvonalon játszó muzsikusok jöttek össze. A tűpontos gitárszólóiról ismert Barta Tamás már korábban játszott a Hungária elődjének számító Syconorban, de Fenyő Miklóssal való nézeteltérésük után mosolyszünet következett, s ennek fényében a magyar rocktörténet különös szerencséjének mondható, hogy a Syriustól régi barátságukra való tekintettel 1969-ben sikerült elcsábítani Matlaszkovszky Miklós helyére, aki inkább a vendéglátózást választotta. Ugyancsak jó húzásnak számított az új basszusgitáros, Sipos Péter, aki a katonának bevonult és a lányok egyik kedvencének számító Klein Lászlót (Cilát) váltotta ezen a poszton. Csomós Péter ritmusgitáros már az 1968-as Ki mit tud?-on is szerepelt, ahogy a Fenyő Miklós fazonját szőkében megvalósító Tóth József dobos is.
Fenyő Miklós elmondása szerint a Magyar Hanglemezgyártó Vállalat (MHV) Rottenbiller utcai stúdiójában a hangmérnökök és a zenei rendezők is klasszikus zenei végzettséggel rendelkeztek, következésképp nem az ő köreikből kerültek ki. A Hungáriától kottát kértek, de nemigen értették meg, hogy azokat a dalokat, amelyeket ebben a stílusban írtak, nehezen lehet egzakt módon hangjegyekbe önteni. Ettől függetlenül a zenei rendező a kottáról követte figyelemmel, mit játszanak, és menet közben tanult bele a rock műfajába. Tulajdonképpen a zenekarok tanították meg az MHV stúdiójában dolgozó alkalmazottakat a rockzene hangzásvilágára és kifejezésrendszerére. Nem mondhatni, hogy kitörő lelkesedéssel foglalkoztak volna a beatbandákkal, hiszen fentről jövő utasításba kapták ezeket a munkákat, ebből fakadóan kicsit magas lóról beszéltek a könnyű műfaj képviselőivel, éreztetve azt, hogy utóbbiak nem Zeneakadémiát végzett muzsikusok. A Hungária azonban a körülmények ellenére is nagyra tartotta azt, hogy bejutottak az MHV stúdiójába nagylemezt készíteni, és elmondhatjuk ötven év távlatából, hogy a fiúk nagyon jól éltek a lehetőséggel. Tették ezt annak fényében, hogy Fenyő Miklósnak az MHV döntéshozói ezt megelőzően folyamatosan azt válaszolták ebbéli érdeklődésére, hogy várjon még egy kicsit.
A lényegében Fenyő Miklós és Sipos Péter által jegyzett zenékből álló lemez keretes szerkezetű, bár nem teljesen a hagyományos értelemben. A címadó dallal kezdődik, amelynek egy egyperces részlete elhangzik a legvégén is, mégpedig úgy, hogy az LP az első számban a Marson robotoknak rendezett koncertre repíti a hallgatót, míg az utolsó, stílszerűen Végállomásnak keresztelt dalból való átkötéssel az első szám dallamával az onnan való visszatéréssel, a Földre való leszállással és az itt tartott klubkoncerttel ér véget. A lelkesítő, lendületes nyitó rock and roll számot a kor színvonalához képest meglepően jó minőségű közönségzaj tarkítja, és lelki szemeinkkel már látjuk is, ahogy a robotok elkezdenek táncolni. Sok tekintetben space rock ez a javából – a lemezborító is ezt sugallja, kulisszaként a Pálvölgyi-barlangot használva –, megelőzve mindenkit a rockmezőnyben. Abban is biztosak lehetünk, hogy ha ugyanezt a zenét egy házibuliban tették fel, a társaság szétrúgta a ház oldalát, ahogy az a lemez nyitó- és zárófelvételén is hallható, amit úgy hoztak össze, hogy bevittek a stúdióba mintegy ötven rajongót, és az ő hangjukat vágták be.
A második, Márvány (Csak ő tud mindenről talán) című szám eredetileg Éva, majd második verzióban Kívül címmel készült el, míg a harmadik változat lett a végleges, amit feltettek a lemezre. Ez utóbbi S. Nagy István nevéhez fűződik, aki sokat segített a zenekarnak, hogy bejussanak a lemezkiadóhoz, amiért hálából a csapat még néhány dalhoz bejegyeztette őt szövegíróként. A másik szövegírójuk egyébként ebben az időben Révész Tamás volt, aki a Hungária elődzenekarának számító Syconor tagja volt. A Márvány szövege egy világvége utáni lepusztult tájat tár elénk, amikor már csak egy márványszobor állt a néma árnyak közepette, és csak ő az talán, aki tényleg tud mindenről, amit az ott élők valaha is elkövettek vagy átéltek. A space-es vonalat erősítve kissé pszichedelikus látomásként aposztrofálható darabot a vonósok és az énekdallam nem túlságosan konvencionális hajlításai teszik még szürreálisabbá. A kissé nyomasztó hangulatot egy laza hangvételű beatdal, a Mese követi, ami alkalmas lehet akár gyerekek altatására is. Érdekes kis scherzo benne, hogy az utolsó versszak első sora hosszabb a többinél, ami persze csak úgy oldható meg, hogy az énekes előbb kezdi el, azaz „beleénekel” az előző refrén utolsó taktusaiba.
A Belváros című szám autózajokat és emberi lépteket varázsol elő, vendégzenészként Tolcsvay László szájharmonikázik benne, ami az akusztikus gitárral és a ritmizálással kissé countrys beütést mutat, ilyen sem volt még addig a hazai palettán. A jampecek és a jómódú úrigyerekek közötti, valamint a generációs ellentéteket vetíti elénk, és nem nehéz beleérezni ebbe Fenyő Miklós amerikai stílusát, amellyel nagy feltűnést keltve ment végig a Hawaii-mintás ingében a Váci utcán, miközben rágógumizott. A babonás lány az angolszász hard rock korai hazai lenyomata, ennyire erős stílusjegyekkel kortárs magyar bandák közül csak az Omega dolgozott 1970-ben. A lemezről stílusában kilóg, de elmondható, hogy még ez is jól áll a Hungáriának. Sőt, korukat megelőzve a gitárszóló magas színvonalú, és érdemeiket csak növeli (egyben a magyar rockéletet minősíti), hogy a hazai keményrock-bandák legmenőbbjei majd tíz év múlva is ehhez hasonló megoldásokkal operálnak majd – amikor Fenyőék már ezen rég túl vannak, és a rock and roll őrülettel rázzák fel az országot. A Led Zeppelin-hatás ugyan nem tagadható ebben a számban, ami mégis hungáriás ízű, mert egyebek mellett a refrén első felének ereszkedő hangsora és Fenyő Miklós hangszíne azzá teszi.
Az A oldalt a Régi filmek mozija zárja, ami ugyancsak megelőzi korát, mert dixielandbe oltott humorizálás az egész (majd a Fonográf csinál ilyet öt évvel később) – első olvasatra. Másodikra már annyira nem vicces, ha belegondolunk, hogy ebben elég erős rendszerkritika van, hiszen a vásári kikiáltó hangján megszólaló énekes minden kétséget kizáróan kijelenti, hogy itt „csak nevetni lehet”, „könnyek nincsenek”, nincs is más választásuk az embereknek. Ennél még erősebb a zárógondolat, hogy itt „mindig ugyanaz megy”, ráadásul ezt a szám végén egyre lassuló ütemben énekelik, ami a végén, mint a verkli, leáll. Nincs ember, aki 1970-ben ne az egypárti vezetés állandósult, megkövesedett állományára és a felülről sulykolt „igazságokra” gondolt volna. A cenzúra valószínűleg azért nem tudott belekötni, mert lehetett hivatkozni arra, hogy mindössze a régi mozi ódonságait figurázzák ki.
A lemez B oldalának első száma a Hej, Rolli, Rolli, ami egyértelműen az egyik húzószám, 1970 nyarán az Ifjúsági Magazin slágerlistáján az első helyig jutott. Benne van Fenyőék ars poeticája, szinte küldetéstudattal adják át a rock and rollra való felszólítást az egyébként egy kis történetbe ágyazott dalban. A reszelős gitárriffekkel nyitó számban Barta Tamás brillírozik, különösen stílszerűek a Fenyő Miklós hangja alatti kis díszítések. A végén persze mindenkit elkap a rock and roll őrület, a házmestertől a tejesemberig, „pedig az egy botfülű”, és egy hatalmas kiáltásban teljesedik ki a szám. A hatalmas intenzitású darab feszültségét dramaturgiailag is nagyszerűen oldja a következő, Szivárvány című szám egy kisfiúról, aki életében talán először találkozik ezzel az égi jelenséggel és azzal is, ahogy az megszűnik. A mulandóság érzelemvilága ebben az igényes, vonósokkal díszített dalban jelenik meg. A látszólag szintén gyermek tematikájú, a Beatles Ob-la-di, Ob-la-dájára ritmusképletében emlékeztető Elöl ül a masiniszta című nóta lemezre kerüléséért közelharcot kellett vívni. A zenészek kitartása eredményre vezetett, miközben olyan fajsúlyos gondolatok jelentek meg benne, hogy nincs külön út, mindenkinek be kell állnia a sorba és egyszerre kell lépkednie, mert ha nem, büntetést kap ebben a végtelen játékban, aminek a neve: élet. Ez csíphette valószínűleg a cenzorok szemét, de S. Nagy István szövegíró személye garanciát jelentett arra, hogy ennek a dalnak az útját ne vágják el.
A következő opusz, a lassú Szegény fűzfa a Szivárvány párja ezen a lemezen, ami az elmúlást, és a Márványé, ami a magányt illeti. Ezt a kisebbfajta letargiát dobja fel az utolsó előtti szám, az És én csak énekelek, ami a zenészlétről, a lányrajongókról és a klubok hamisítatlan légköréről szól a kontrázó ritmusgitárral a refrénben, lényegében tökéletesen visszaadva annak az időnek a hangulatát. A befejező Végállomás egy kis „űrzenével” kezdődik a billentyűs hangszerek segítségével. A szakításról szóló, bluesos hangvételű gitárral tarkított és nagyívű gitárszólóba torkolló dal méltóképpen illusztrálja a párkapcsolat tönkremenetelén siránkozó srác lelkiállapotát, akinek élete tragédiába torkollik: nagy sebességgel száguld autójával és egy kanyarban nem a fékre lép, hanem a gázra. A nyilvánvalóan öngyilkossági történet élét azonban el kellett venni, ezért éneklik a végén, hogy véletlenül történt a baleset és kisüt a nap, ami arra ébreszti az embereket, hogy a Hungária újra a Földön van és nagy sikerrel koncertezik nekik.
A Hungária zenekar 1980-ban megjelent nagylemezéről szóló cikkünk itt olvasható.
A szecesszió forradalma – Plakátművészet az aranykorban című tárlaton neves európai művészek mellett hazai alkotók munkái is láthatóak.
A világ egyik, ha nem a legnagyobb metálzenei fesztiválján is játszanak.
Hét évet kellett várni a folytatásra, de ennyi idő sem volt elég, hogy igazán kreatív ötletekkel álljanak elő a Daredevil visszatérése kapcsán az alkotók.
Hitchcock szellemét próbálja megidézni a Gyilkos randi, de bámulatosan rossz lett a végeredmény.
Kiderült, hogy zavarja-e az embereket, amikor a szomszéd füvet nyír
Bejelentést tett a Kreml a tűzszünet folytatásáról
"A kislányom nyitott szemmel született, mint egy játékbaba – soha nem tud majd mosolyogni"
Lépéskényszerben Magyar Péter, egyértelmű üzenetet kapott (VIDEÓ)
Ha ezt frissíted, onnantól megfigyelnek téged! Mutatjuk, mit ne tegyél
Ukrajnáért harcolt az ausztrál tanár, elfogták és az orosz törvények szerint ítélték el
Gazdag összecsapott Messivel, két gólt szerzett a magyar focista az MLS-ben
A Fradi szurkolói üzentek Nyilasi Tibornak – fotó
Drámai bejelentés: kiderült, ki tűnt el a hajóbalesetben
Több évtized után oldódott meg a rejtélyes gyilkossági ügy
A Barcelona trénerénél elszakadt a cérna, a dühkitörés futótűzként terjed a neten + videó
Lendvai Ildikó padlóra került, Rogán Antalról érkezett hír tette be nála a kaput
A szecesszió forradalma – Plakátművészet az aranykorban című tárlaton neves európai művészek mellett hazai alkotók munkái is láthatóak.
A világ egyik, ha nem a legnagyobb metálzenei fesztiválján is játszanak.
Hét évet kellett várni a folytatásra, de ennyi idő sem volt elég, hogy igazán kreatív ötletekkel álljanak elő a Daredevil visszatérése kapcsán az alkotók.
Hitchcock szellemét próbálja megidézni a Gyilkos randi, de bámulatosan rossz lett a végeredmény.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.